7 Time Management geheimen die iedereen moet kennen

Hoe productief ben jij elke dag?

Bij onderzoek door salary.com geeft de gemiddelde werknemer toe elke dag 2.09 uur van een werkdag van 8 uur te verspillen. Dat is buiten de lunchpauze en de geplande pauzes.

Deze 7 Time management geheimen gaan niet over het beheren van je tijd. Tijd laat zich immers niet beheren. Een seconde is een seconde, je kan die niet sneller of trager laten gaan. Wat jij wel kan doen is je gebruik van die tijd optimaliseren. Zo bereik jij sneller je doelen en heb je tijd om creatief te zijn of om te doen wat je graag doet.

Deze 7 ‘geheimen’ heb je nodig om je tijd optimaal te gebruiken...

Maak tijd voor je belangrijkste taken

Volgens David Allen (partner link) heb je een aparte takenlijst nodig voor je 2 tot 3 belangrijkste taken voor vandaag. Dit zijn de taken die je absoluut moet gedaan hebben om je doelen te bereiken. De minder belangrijke taken gaan op een aparte takenlijst met de andere taken die niet noodzakelijk vandaag klaar moeten zijn. Verder zegt David Allen ons dat we niet zonder die takenlijsten kunnen als we rust in ons hoofd willen. Een taak op je takenlijst zetten voorkomt dat je er ’s nachts in bed aan ligt te denken, of je probeert te herinneren wat die taak precies was.

Maak een planning

Taken hebben per definitie een deadline, een moment waarop ze klaar moeten zijn. Met alle deadlines van je taken, kan jij een planning maken. Taken die morgen klaar moeten zijn, zet je best vandaag op je planning, die volgende week klaar moeten zijn komen later wel aan bod. Het is hier van belang dat je bij het bepalen van de deadline ook inschat hoe lang je aan die taak zal werken. Een taak die volgende week klaar moet zijn en waar je 5 dagen werk aan hebt, kan niet wachten tot volgende week.

Zet je social media uit

Door je sociale media uit te zetten, verwijder je de verleiding om er naar te gaan kijken. Jij weet immers ook dat ‘even’ gaan kijken vaak uitloopt. Je bent dan verrast hoeveel tijd je dat gekost heeft en hoezeer dit ten koste van je taken gaat. Reken bij de sociale media zeker ook je mail. Als er 1 geheim is dat je mee moet nemen van dit artikel is het wel, zet je mail uit als je geconcentreerd wil werken. Dit wil uiteraard ook zeggen dat je Inbox niet je takenlijst kan zijn.

Verwijder tijdvreters

Er zijn vast nog andere zaken, andere verleidingen die je tijd opeisen. Heb jij neiging tot uitstelgedrag, haal dan weg wat je kan verleiden tot uitstellen. Ik heb zelf de neiging om iets te eten te gaan zoeken als ik aan een lastige taak moet beginnen. Als ik ergens zit waar er geen eten voor de hand is, is dat probleem ook weer opgelost.

Leer nee zeggen

Het is zeker niet eenvoudig om ‘nee’ te zeggen. We stellen mensen niet graag teleur. Nee zeggen maakt ons ook niet bepaald populair. Dat zijn de dingen waar we aan denken op het moment dat we nee zouden moeten zeggen. Waarom moet je nee zeggen? Daar zijn verschillende redenen voor. Zeg nee tegen die taken die je niet dichter bij je doel brengen. Zeg nee als je al genoeg te doen hebt. Meer op je bord hebben dan je kan verwerken levert alleen maar stress op. Als jij in stress zit maak je geen optimaal gebruik van je tijd.

Laat je helpen

Is iemand anders beter geschikt om een taak te doen? Vraag die persoon dan om je te helpen. Iedereen heeft zijn eigen specialiteiten. Elkaar helpen is elkaar dichter bij je doelen brengen. Vaak voelen we schaamte als we anderen ter hulp roepen. Het zit niet in onze natuur om toe te geven dat we iets niet zo goed beheersen dan die ander. Hoe vaker je dit doet, hoe eenvoudiger het is. Bovendien krijg je bakken respect van die mensen die jij bevestigt in hun expertise. Doe je dit vaak, dan zal jij ook meer en meer vragen krijgen om je eigen expertise in te zetten.

Raak elke taak maar 1 keer aan

Als jij een taak binnen krijgt, die je niet onmiddellijk kan doen, plan ze dan in. Pik deze taak op als ze op je planning staat en werk ze dan af. Dezelfde taak meermaals oppikken vraagt elke keer weer tijd om opnieuw je focus te krijgen, om precies te weten waar het over gaat. Door de taak van de eerste keer af te werken spaar je dus tijd en krijg je meer gedaan met minder moeite.

De geheimen zijn ontmaskerd

Tijd laat zich niet beheren, hoe jij met die tijd omgaat wel. Maak hier dus het beste van om zonder stress je taken gedaan te krijgen. Bovendien creëer je zo de ruimte om creatief te zijn, te doen wat je graag doet. Bijvoorbeeld, als je administratie iets is dat er nu eenmaal bijhoort, maar niet je favoriet, doe deze dan zo efficiënt mogelijk en je kan sneller weer terug naar je hoofdtaken, die je graag doet.

Deze 7 geheimen zijn nodig om die tijd optimaal te beheren. Ze laten je niet alleen een taak sneller uitvoeren, maar ook efficiënter.

Welk van deze geheimen ga jij vanaf nu toepassen?


Tags

geheim, takenlijst


Misschien vind je dit ook leuk

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>
pulvinar suscipit eget id commodo Curabitur mi, libero.