Je lichaamstaal vormt wie je bent

0  comments

6 Delige miniserie voor meer productiviteit

Opgelet! Deze 6 TED talks kunnen je productiviteit verhogen. Elk van deze 6 presentaties bevat tijdbesparende tips zodat jij meer tijd hebt om te doen wat je graag doet.

  1. Nilofer Merchant: Vergaderen? Ga Wandelen!
  2. David Pogue: 10 Technische Tips
  3. David Grady: Red de wereld van slechte vergaderingen
  4. Jason Fried: Waarom werken niet lukt op het werk
  5. Paolo Cardini: Vergeet multitasking, probeer monotasking
  6. Amy Cuddy: Je lichaamstaal vormt wie je bent

Vandaag is het aan Amy Cuddy om een zeer inspirerende presentatie te geven. De vraag die zij stelt aan het begin is of je lichaamstaal kan bepalen wie jij bent?

[ted id=1569 lang=nl]

De invloed van lichaamstaal

Lichaamstaal is verantwoordelijk voor een groter deel van communicatie dan gesproken taak. De Amerikaanse psycholoog Mehrabian stelt dat wanneer het om de uitleg van gevoelens gaat: 50% van de communicatie bestaat uit lichaamstaal, 38% wordt geuit door de stemklank en slechts 7% door woorden. Dan is 93% non-verbaal.

Dus gingen ze uitzoeken wat maakt dat iemand een ‘krachtige’ persoon is of net niet. Dit blijkt zijn oorsprong te hebben in de niveaus van het hormoon testosteron en het stresshormoon cortisol. Bij krachtige mensen is er een laag niveau aan cortisol en een hoog niveau van testosteron. Bij mensen met lage energie is dit net omgekeerd.

Is het mogelijk om de niveaus van deze hormonen te beïnvloeden? Uit testen blijkt dat dit wel degelijk kan. Door een krachtige houding aan te nemen doe je het niveau aan testosteron stijgen en de cortisolspiegel dalen. Daarom is het een goed idee voor een stressvol gesprek, zoals een sollicitatie of een beoordelingsgesprek, een paar krachtige houdingen aan te nemen. Testen tonen aan dat de verandering in je lichaamstaal wel degelijk effect heeft op wie een goede beoordeling krijgt en wie niet.

Doordat je dit kan beïnvloeden door de houding die je aanneemt kan je dus doen alsof. En zoals bij de meeste dingen, wat je regelmatig doet maak je eigen. Dat wil zeggen dat het mogelijk is te doen alsof, tot je het wel degelijk bent. Jij kan dus je lichaamstaal veranderen.

Krachtige houding en productiviteit

Wat heeft dit alles nu te maken met productiviteit? Hoe kan je hier tijd mee sparen om deze zomer te doen wat je graag doet?

Kijk eens naar je houding als je aan je werk begint. Hoe zit jij aan je bureau? Zit je rechtop, of eerder onderuit gezakt? Dit heeft, zoals je nu weet een invloed om je cortisol en testosteron niveaus. Cortisol is stress, hoe goed presteer jij onder stress? Hoeveel beter presteer jij als je weinig stress hebt?

Het klopt dat sommige mensen de druk van tijd nodig hebben om aan een taak te beginnen. Dit heeft niets te maken met stress, dit is eerder een geval van uitstelgedrag dat je onder druk van tijd probeert te overwinnen. Als dan blijkt dat je de deadline niet haalt, omdat je te lang gewacht hebt, dan slaat de stress wel toe, dan stijgt de cortisolspiegel. Heb je dat al meegemaakt? Presteerde je op dat moment nog zo goed als even daarvoor?

Met een krachtige en zelfverzekerde houding krijg je dan ook meer gedaan, op minder tijd. Voel jij je op dit moment niet zo krachtig omdat je met veel stress zit? Bekijk dan een keer de presentatie van Amy Cuddy en probeer de Power Poses die ze voorstelt. Niemand hoeft het te weten, doe dat gerust ergens privé. Observeer nu over een periode of dit invloed heeft op je werk en misschien zelfs op wat je bereikt.

Ik wil graag eindigen met de woorden van Amy Cuddy:

Fake it untill you become it

[related_post themes="flat"]

Tags

TED Talk


Misschien vind je dit ook leuk

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>
libero neque. Aliquam dolor. eleifend diam elementum felis suscipit commodo mi, non