Google had het fout – open kantoorruimtes werken niet

2  comments

Open kantoorruimtes niet goed voor productiviteit

headphoneIk ben zelf al bij veel bedrijven geweest. Elk heeft zo zijn eigen indeling. Wat ze echter bijna allemaal gemeenschappelijk hebben zijn open kantoorruimtes. Ik heb in mijn eigen loopbaan alles al gehad, van een eigen kantoorruimte, over gedeelde ruimtes en open kantoorruimtes tot mijn eigen kantoor thuis.

Meermaals mocht ik zien hoe een bedrijf ging renoveren. Deze renovatie begon steevast met het slopen van alle niet dragende muren. Hierdoor ontstond er een grote ruimte, uitgestrekt over een hele verdieping. Daarna kwamen de nieuwe vloerbedekking, nieuwe meubels en de frisse kleuren. In deze ruimte zou het vast en zeker aangenamer werken zijn. De verwachting is dan ook niet zelden dat de productiviteit zal stijgen.

Grote en klinkende namen als Google, Yahoo en eBay gaven hierin het voorbeeld. Zijn waren de early-adopters van open kantoorruimtes.

Werkgever versus werknemer

Ik wil hier zeker de ene partij niet opzetten tegen de andere. Ik heb het hier vooral over de voordelen voor de werkgever tegenover de voordelen voor de werknemer. Deze zijn jammer genoeg niet helemaal hetzelfde, hoewel ze voor een gelijk doel gaan. Het is duidelijk, bedrijven willen gaan voor maximale winst. Deze behaal je niet alleen door kosten te besparen, maar ook door productiever te zijn.

Productiever?

Kostenbesparend is zo’n open ruimte wel. Minder infrastructuur, minder onderhoud. Managers zien een bijkomend voordeel in de sociale controle. Ze zien veel sneller wanneer een werknemer zijn tijd niet-productief besteed aan sociale media of aan een buitensporig gebruik van de eigen telefoon.

Het is bij de productiviteit dat er vaak een mismatch is tussen werkgevers en werknemers. Voor de werkgever is de open ruimte synoniem voor flexibiliteit en samenhorigheid. Er is meer transparantie en werknemers voelen zich meer verbonden met elkaar. Dit gevoel van hogere productiviteit klopt echter niet.  De meerderheid van de mensen die ik zie in een privé-sessie klagen over het feit dat het onmogelijk is om zich te concentreren. Er zitten teveel mensen te dicht bij elkaar, er is constant geroezemoes, er is constant beweging, storende geluiden van telefoons en printers. Door al deze storingen is het zeker niet evident voor een werknemer om productief te zijn.

Het gebrek aan een klein beetje privacy is voor veel mensen ook storend. Je collega’s zien echt alles, elke keer je naar het toilet gaat, wanneer je ’s morgens toekomt en wanneer je ’s avonds naar huis vertrek. Hierdoor kan er wrijving ontstaan tussen mensen die vroeg toekomen en bijgevolg ook weer vroeg naar huis gaan. Deze vroege vogels hebben vaak hun productiefste moment van de dag ook ’s morgens. Daartegenover staan de mensen die ’s morgens wat later toekomen, zij blijven dan ’s avonds ook later en hebben waarschijnlijk hun productiefste momenten zodra het weer wat rustiger is op kantoor.

Een open kantoorruimte is niet fout

Er is op zich niets mis met een open kantoorruimte. Het klopt dat dat deze ruimte kostenbesparend is en dat mensen die samen aan een project werken op een transparantere manier kunnen samenwerken.

Zolang er ruimte is voor mensen die geconcentreerd moeten werken. Een ruimte vrij van storingen door collega’s die op en af lopen. Vrij van geluiden van printers en telefoons. In het artikel Concentratie vinden bij Het Nieuwe Werken ga ik daar verder op in. Ik heb als consultant één maal in een bedrijf gezeten waar elk van deze 4 types kantoren aanwezig waren. Mogelijk beseffen ze het zelf niet, maar wat mij betreft mag dit als voorbeeld gelden.

Is deze mogelijkheid er op dit moment niet waar jij zit te werken? Dan kan je natuurlijk ook gebruik maken van een geluidsisolerende koptelefoon * in combinatie met concentratiemuziek.

In welke situatie zit jij voor je dagelijks werk? Wat belet je in deze situatie om je te concentreren en productief te zijn? Laat het weten in Deel hier je eigen ervaring!

[related_post themes="flat"]

* Dit is een partnerlink


Tags

geluidsisolerende koptelefoon, Het Nieuwe Werken, hoofdtelefoon, Open kantoorruimte


Misschien vind je dit ook leuk

  • Ik heb intussen ook op verschillende soorten kantoren gezeten.
    Ik merk zelf dat een open kantoor in sommige gevallen niet de ideale omgeving is om te werken, maar het is dikwijls taakafhankelijk. Er zijn taken die heel veel concentratie vragen en waarmee ik dan meer problemen heb in het open kantoor waar ik nu zit. Ik probeer dit op te lossen door dit soort taken te bundelen en te doen als ik van thuis werk (maar niet elke werkgever laat dit toe).
    In een open kantoor krijg ik ook het gevoel dat mensen sneller geneigd zijn je te storen, ook voor minder belangrijke zaken omdat men je ziet zitten en het dus kan.
    Voor mij persoonlijk denk ik dat een kleinere open ruimte beter werkt dan een grote open ruimte op die manier is er nog steeds de connectie met de directe collega’s, maar is er minder ruimte om gestoord te worden.

    • Mark,

      Heel herkenbaar dat verhaal van je. Je kan eens proberen in grote ruimtes een hoofdtelefoon op te zetten. Mensen weten niet of je effectief aan het luisteren bent of niet. Dit werpt vaak een drempel op en mensen komen je minder snel storen.

      Kleinere ruimtes voor minder personen werken volgens mij inderdaad beter. Mensen die aan eenzelfde project werken of dezelfde diensten aanbieden samen zetten werkt goed. Zij kunnen elkaar dan ondersteuning geven.

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
    >
    dictum risus. justo mi, libero libero non commodo et, nunc Aliquam