Timemanagement versus energie management - Peter-Willekens

Timemanagement versus energie management

Op tijd je batterij opladen

Energie management?

Alles is energie. Jij dus ook, kijk maar eens hoe sterk je energie is als je met griep in bed ligt. Zeker als je dit afzet tegenover een zonnige dag waarop je de wereld aankan.

Dat zijn twee extremen in onze eigen energiehuishouding. Op dagelijkse basis krijg je gelukkig met minder extreme waarden te maken. Je krijgt er echter wel dagelijks mee te maken.

Op welk moment van de dag ben jij het meest actief? Ben jij een ochtendmens? Of eerder een avondmens? Begrippen die ons bekend in de oren klinken.  Als je een ochtendmens bent wil dat zeggen dat je meer energie hebt in de ochtend. Een avondmens heeft dan weer meer energie op het eind van de dag.

Gedurende de dag, en zelfs in de loop van de week kan je energie ook variëren.

Uitstelgedrag

Uitstelgedrag en je energie zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Door een zware taak te plannen op het moment dat je energie laag zit, zal je sneller geneigd zijn om die taak uit te stellen.

Plan je taken in functie van je energie, zo kan je productief zijn op niet productieve momenten.

Het zal wel duidelijk zijn welke taken je kan doen als je energie hoog zit, dat zijn de taken die je niet graag doet als je energie laag zit. Welke taken zijn wel doenbaar op een vrijdagavond na een drukke werkweek. Of op maandagmorgen …

Deze 5 taken kan je doen op niet-productieve momenten:

  1. Schoon schip maken – Opruimen is een taak die niet veel energie vraagt. Eenmaal je er mee klaar bent kan het je wel energie geven. Ervaar zelf een keer hoe motiverend een opgeruimd bureau of een opgeruimde desktop, mail of folders kunnen zijn.
  2. Batchprocessing – Kleine taken, die weinig energie vragen. Soms heb je er daar veel van, want ze zijn blijven liggen toen je aan je belangrijkste taken bezig was. Dit moment is perfect om kleine taken snel weg te werken. Je kan een aantal korte telefoongesprekken voeren, mails beantwoorden, dossiers opbergen, … Doordat je er meerdere op dezelfde manier verwerkt zal het sneller gaan, kom je in je ritme.
  3. Lezen – Lezen kan een activiteit zijn voor een moment van lage energie. Je gaat dan uiteraard geen zwaar wetenschappelijk werk lezen. Doordat je mails en documenten die je nog eens wou doornemen apart hebt opgeslagen kan je deze nu snel opvragen. Lees even bij, dit kan je op andere momenten weer creatieve ideeën bezorgen.
  4. Bewegen – Hoe bedoel je? Bewegen op momenten van lage energie? Jazeker! Door een korte, lage energie training kan je energie een boost geven.  Je kan jezelf nog verbazen eenmaal je in beweging komt. Sporten geeft energie.
  5. Archiveren – Als we druk bezig zijn blijven documenten al eens liggen. Ze worden niet op de juiste plaats opgeborgen, of dit nu papieren documenten zijn of digitale. Ook het archiveren van documenten, of mails, vraagt niet veel energie. Het geeft wel rust als de spullen niet meer in je zicht liggen.

Houd rekening met je energie

Zorg dat je wat taken apart hebt staan voor die momenten dat je wat minder energie hebt. Door taken te ordenen op niveau van energie kan je toch nog productief zijn op niet productieve momenten.

Met een beetje strategie kan je een maximum aan taken afwerken, zelfs op momenten dat je er niet aan toe bent.

Welk zijn de taken die jij doet bij lage energie?

Peter Willekens

Bedenker van de Productivity Boost Day en De Time Management Reis. Trainer en coach voor de KMO manager die meer uit zijn bedrijf en leven wil halen. Wil jij ook productiever werken met meer focus en tijd? Meer werken AAN in plaats van IN je bedrijf? Dan ben je aan het juiste adres.

>