Wat is FoMo, en 7 manieren om er iets aan te doen

FoMoFoMo?

FoMo is een acroniem. Het staat voor ‘Fear of Missing out’. De angst om iets te missen. Het is een gevoel dat meer en meer voorkomt bij professionals. De ontwikkelingen van sociale netwerken liggen hier aan de basis, maar zijn zeker niet de enige reden.
Vroeger bestond FoMo voornamelijk bij jongeren, ze waren liefst op elk feestje en in elke disco of café aanwezig, om alles mee te maken samen met hun vrienden. Zeker als die dan op de sociale netwerken berichten en foto’s gaan verspreiden. Vandaag zie ik het echter steeds meer opduiken in mijn coachings. De oorzaak is dan vaak niet van de sociale netwerken, maar van de eigen werkomgeving.

FoMo herkennen?

Het is maar als je bewust bent van een probleem, dat je er ook iets aan kan doen. Dus voor ik inga op wat je er tegen kan doen, gaan we eerst kijken wat het is.

  1. Uitgesloten – Als je het gevoel hebt uitgesloten zijn te zijn, als je geen updates binnen krijgt. Of geen antwoorden krijgt op je eigen updates. Het kan je een gevoel geven dat je er niet meer bij hoort. Dat men niet meer aan je denkt.
  2. Angst – Als je angst hebt dingen te missen als je kiest. Je hebt keuze uit meerdere dingen, maar als je iets kiest mis je het andere. Kiezen is verliezen, nietwaar?
  3. Dubbele afspraken – Doordat je niet kan kiezen zeg je alles toe wat op je af komt, maak je dubbele afspraken. Dat terwijl je weet d je niet op twee plaatsen tegelijk kan zijn.

Gevolgen die op FoMo kunnen wijzen zijn

  1. Gevoelens – Je hebt het gevoel dat je niet bij de groep hoort, dat ze je links laten liggen. Mensen met een hoog niveau van FoMo kunnen zo opgaan in het kijken naar wat hun vrienden aan het doen zijn, dat ze het tevreden gevoel vergeten dat ze hadden voor ze begonnen kijken. En zodra FOMO begint , besteden mensen meer en meer tijd aan het kijken naar wat anderen doen in plaats van hun eigen leven te leiden. Dit gevoel kan op termijn zelfs leiden tot een depressie.
  2. Sociale status – Een andere factor die bijdraagt aan de opkomst van FOMO op de werkplek is onze obsessie met het cultiveren van een ‘personal brand’. Sites zoals LinkedIn worden enkel gebruikt om te netwerken en om jezelf op te dringen aan potentiële werkgevers. Twitter-volgers en retweets voorzien in de indirecte metingen die mensen gebruiken om hun belangrijkheid en het bereik van hun persoonlijke merk te kwantificeren. En als niemand je endosseert? Het kan je het gevoel geven buitengesloten te worden. In tegenstelling tot de echte wereld, betekent het delen op sociale media dat we de vele mogelijkheden zien die we gemist hebben, evenals die collega’s en concurrenten die het voortouw lijken te trekken.
  3. Uitgaven – Er bij willen horen komt met een prijskaartje. Door de sociale druk en het gevoel deel te willen uitmaken van de groep gaan mensen gedrag kopiëren. Dat is het moment waarop ze een smartphone of tablet kopen, omdat iedereen er eentje heeft. Omdat je niet van deze tijd bent als je dat niet hebt.

7 tips om je te verlossen van FoMo

  1. Meten – Weet jij hoeveel tijd je spendeert op sociale netwerken, of je mail of whats-app nakijkt? Of hoe vaak je naar je telefoon grijpt per dag? Door dit te meten krijg je een duidelijk inzicht op je gedrag. Met een programma als Rescue Time kan je niet alleen je tijd meten, het programma helpt je ook. Zo kan je bepaalde sites laten blokkeren gedurende een bepaalde periode. Het kan je ook een signaal geven als je een bepaalde tijd met een activiteit bezig bent.
  2. Conditioneren – Een gewoonte is een herhaling van een actie die we met regelmaat uitvoeren, gedreven door een prikkel. Dé manier om die gewoonte te veranderen is dus het weghalen van de prikkel. Ga voor jezelf na welke prikkels je FoMo gedrag stimuleren. Dit kan het zien van het Facebook icoon zijn, of het geluid van een binnenkomende mail.
  3. Schakel uit – Je kan het aantal prikkels die tot FoMo leiden beperken door je telefoon even uit te zetten. Je mail offline te zetten en Facebook, Twitter, Pinterest en alle andere sociale kanalen te sluiten. Bevrijd jezelf zo van de prikkels die leiden tot FoMo.
  4. Plan op lange termijn – Door plannen te maken op lange termijn focus je meer op de uitkomst en niet op de bevrediging op korte termijn. Taken die je verder brengen versus het op de hoogte zijn van wat je vrienden aan het doen zijn, wat kies je?
  5. Nee zeggen – Nee zeggen is enorm krachtig. “Nee” zeggen tegen dingen die op je pad komen wil tegelijk zeggen dat je “JA” zegt tegen andere dingen op je pad. “De eerste stap om te krijgen wat je wil is de moed hebben los te laten wat je niet wil.”
  6. Dankbaar zijn – Dankbaarheid voor alles wat je hebt, professioneel en privé, is de sleutel tot een voldaan gevoel. Dit laat minder ruimte over voor het gevoel niet belangrijk te zijn.
  7. Herkader je angst – Vorm je FoMo om tot JoMo: Joy of Missing Out. Je ziet veel mogelijkheden voor je, zelfs na het maken van lange termijn plannen. Liever dan te denken aan wat je allemaal mist, bekijk dit als een mogelijkheid om te kiezen wat jij echt wil.
    Probeer dit: In plaats van te gaan kijken wat je allemaal mist, ga je eerst na wat jij echt wil, wat jij wil bereiken. Misschien is dat niet die opportuniteit waarvan iedereen vind dat jij ze moet nemen.

Iedereen kent het…

FoMo als acroniem ken je misschien niet, maar het gevoel, dat is niemand nog vreemd. Huidige generaties krijgen er meer mee te maken dan vroeger en de sociale media hebben hier hun steentje in bij gedragen.
Het zorgt voor een gevoel van minderwaardigheid en eenzaamheid. Dit gaat inspelen op het gemoed en kan zo op termijn leiden tot depressie.
Zorg dat je duidelijk weet waar je voor wil gaan, maak die lange termijnplanning en ga er voor. Laat je niet klissen door bevrediging op korte termijn of door wat anderen vinden dat je moet doen.

[related_post themes="flat"]

Tags

angst, FoMo, Sociale media


Misschien vind je dit ook leuk

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>
ut venenatis, luctus commodo Curabitur ut quis, leo