Werknemers motiveren met Smart doelen

0  comments

Om je werknemers te motiveren zijn SMART-doelen een absolute noodzaak. Door hier gebruik van te maken creëer je een omgeving waarin ze kunnen winnen, en zich winnaar kunnen voelen.

In het stellen van Smart-doelen zegt de 10/90 regel dat de eerste 10% van de tijd die spendeert aan het duidelijk krijgen van je doelen, je achteraf 90% van de tijd zal besparen. Het kan je ook 90% van de fouten, de kosten of tijd van anderen besparen.

Daarom geef ik je hier 5 tips om SMART-doelen te gebruiken in management.

Let goed op de specifieke technieken bij het stellen van doelen. Ze zijn ontworpen om uw hele team aan te moedigen en te motiveren om hun doelen te bereiken.

Stel SMART doelen

De 5 stappen van SMART

Specifiek
Omschrijf je doel duidelijk en concreet. Zorg dat het een waarneembare actie, gedrag of resultaat beschrijft met daaraan gekoppeld een getal, bedrag, percentage of ander kwantificeerbaar gegeven.

  • Wat wil je bereiken?
  • Wie zijn erbij betrokken?
  • Waar ga je het doen?
  • Wanneer ga je dit doen?
  • Welke delen van de doelstelling zijn essentieel?
  • Waarom wil je dit doel bereiken?

Meetbaar
Spreek niet in woorden als meer of minder. Wil je meer klanttevredenheid? Hoeveel is meer? Als je 1 klant meer hebt die tevreden is, is het dan goed, of is dat bij 100 klanten? Of bij 100%? Meer gaan sporten? Of 3 maal per week gaan sporten?

Niet Meetbaar
Meetbaar
  • Meer / Minder
  • Groter / Kleiner
  • Vaker / Minder vaak
  • Aantallen
  • Bedragen
  • Procenten

Acceptabel
Acceptabel is hetzelfde als voldoen aan het ethische en wettelijke kader van jezelf, je team, je collega’s, management en klanten. Als je het doel alleen voor jezelf stelt is het uiteraard voldoende dat het acceptabel is voor jezelf. In de andere gevallen is er een draagvlak nodig om je doelen uit te voeren. Zo is het bijvoorbeeld onmogelijk om in je bedrijf grote veranderingen door te voeren als je personeel uiterst behoudsgezind is.

Realistisch
De doelen die je stelt moeten ook waar kunnen worden gemaakt. Je moet over alle middelen, materieel of kennis kunnen beschikken die nodig zijn om het doel te kunnen bereiken. Als je zelfs maar over 1 aspect niet kan beschikken, zelfs niet van buitenaf, dan is je doel niet realistisch. Hier is het duidelijk dat het inroepen van externe hulp veel doelen net wel realistisch maakt.

Tijdsgebonden
Tijd is geld! Maak een planning en zet deadlines op je taken. Iedereen weet immers dat deadlines mensen in beweging brengen. Zet deadlines voor jezelf, maar ook voor je team. Ook zij zullen beter presteren onder de druk van een deadline. Zorg er wel voor dat de tijden die je opstelt realistisch zijn en ook flexibel. Jij weet immers ook niet wat morgen zal brengen.

Wat win je ermee?

​Definiëren wat winnen is kan een belangrijke factor zijn in het motiveren van werknemers. Een personeelslid moet weten wat hij moet bereiken, om te weten of het ook effectief bereikt is. Je werknemers moeten duidelijk weten wat jij een win noemt. Ze moeten precies weten wat ze moeten doen om een taak af te ronden en een project af te sluiten.Bij het definiëren van een groot project, dat maanden of jaren kan duren, stel je mijlpalen op. Zo kunnen ook kortlopende doelen worden bereikt.

Motiveer je werknemers met successen

​Een werknemer voelt zich een winnaar, als hij slaagt in een taak en het doel kan bereiken. Als hij de resultaten op kan leveren die worden verwacht. Als manager moet je niet alleen je mensen motiveren, je moet hen ook succes laten ervaren.Als iemand een taak heeft gekregen die te zwaar is, dan moet de manager deze aanpassen, een deel aan iemand anders toewijzen en de taak voor de werknemer beheersbaar maken.
De beste manier om nieuwe medewerkers te motiveren is om hen een reeks kleine taken te geven die duidelijk binnen hun vermogen liggen.

Geef individuele erkenning

​Iedereen heeft erkenning nodig voor het geleverde werk, door de mensen om hen heen en vooral boven hen. Gezien je team intrinsiek gemotiveerd is, is het de erkenning die ze zullen ontvangen voor een afgewerkte taak die hen motiveert om een extraatje te doen.

Geef beloningen

​Dit is de kers op de taart. Je bereikt maar zoveel met erkenning en waardering. Op een gegeven moment moet je uitstekende resultaten belonen.Een beloning kan zowel tastbaar als ontastbaar zijn. Een tastbare beloning is materiaal, of geld. Het kan een cadeaubon zijn, een bonus of een opslag. Deze beloningen zijn geweldig om iemand te belonen en zetten de mensen aan om goed te blijven presteren.
Een niet tastbare beloning is bijvoorbeeld een werknemer mee uit eten nemen om een succes te vieren. Het kan ook een grotere werkruimte zijn, een nieuwe stoel.

Gemotiveerde werknemers

Gebruik deze 5 tips om werknemers te motiveren, en zorg dat de omschrijving van de taken altijd SMART is. Motiveer je werknemers op de juiste manier en creëert een sterk team dat werkt op vertrouwen.


Tags

Doelen, takenlijst


Misschien vind je dit ook leuk

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>
Cookie's op peter-willekens.be

Deze website heeft haar privacybeleid bijgewerkt in overeenstemming met wijzigingen in de gegevensbeschermingswetgeving van de Europese Unie, voor alle leden wereldwijd. We hebben ook ons privacybeleid bijgewerkt om u meer informatie te geven over uw rechten en verantwoordelijkheden met betrekking tot uw privacy en persoonlijke informatie. Lees dit om de updates te bekijken over welke cookies we gebruiken en welke informatie we verzamelen op onze site. Door deze site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met ons bijgewerkte privacybeleid.