Werkt kleuren echt ontspannend?

4  comments

Kleuren voor volwassenenDeze vraag zag ik voorbij komen op LinkedIn, het was een post van Guy Kawasaki. De vraag intrigeerde mij. Het is immers van in mijn jeugd geleden dat ik nog gekleurd heb. Het idee om opnieuw te gaan kleuren vond ik eerlijk gezegd toch wat bizar.

Net als de meeste mensen heb ik de kleurtjes al lang geleden ingeruild voor markeerstiften en pennen. Die genieten in een professionele omgeving meer aanzien

Ik had de vele kleurboeken voor volwassenen al zien liggen in de winkels. Ik voelde me niet geneigd om zo’n boek te kopen.  Nu heb ik toch een tekening ingekleurd. Waarom heb ik dat dan gedaan?

Zoals ik al zei intrigeerde de vraag me. Ik wou weten of ik in het gebied van timemanagement hier iets mee zou kunnen doen. Kan ik jou hiermee een tip geven? Dat moest ik weten.

Kleuren voor gevorderden

Het is zoals kleuren voor kinderen. Je kleurt vakjes in. Ik heb een Mandala gekleurd. Een Mandala kleur je in zoals je zelf wil. Het mag duidelijk zijn dat het niet de bedoeling is een kunstenaar van je te maken.

Welke voordelen heb ik ervaren bij het inkleuren van de Mandala die je hier ziet?

  1. Ontspanning – Het is niet de bedoeling een kunstenaar van je te maken, tenzij het een kunstenaar is in ontspanning. Waarom werkt kleuren ontspannend? Doordat je focus op het hier en nu komt te liggen. Je bent in je hoofd bij het heden, niet bij het verleden en zeker niet bij de toekomst.
  2. Meditatie – Kleuren is gedeeltelijk vergelijkbaar met meditatie, met psychische, emotionele en mentale voordelen. Als je helemaal opgaat in het kleuren zou dit je bloeddruk verlagen. Om dit te testen heb ik tijdens het kleuren mijn hartslag gemeten, die ging inderdaad naar beneden tijdens het kleuren.
  3. Concentratie – Het kleuren ‘moet’ precies gebeuren. Elk vakje volledig inkleuren, zoals je vroeger hebt geleerd, binnen de lijntjes. Daarvoor heb je concentratie nodig, pure concentratie. Het kan raar klinken, maar die concentratie is gelijk aan de concentratie als je werkt. Op deze manier kan je die makkelijk ervaren. Zo herken je ze, of weet je waar je naartoe wil als je aan het werken bent. Ikzelf heb de concentratie ervaren zoals ik die ervaar wanneer ik een artikel schrijf. Ook hier kan concentratiemuziek helpen.
  4. Activatie rechter hersenhelft – We leven in een kenniswereld, dat wil zeggen dat we vaak met onze linker hersenhelft werken. Je geheugen werkt veel beter wanneer beide hersenhelften samen werken. Dit is een goede oefening om je rechter hersenhelft even wakker te maken, te voeden. Zo krijgt ook je creativiteit een extra boost.
  5. Motoriek – Het is een activiteit die meer specifiek die delen in de hersenen gaat activeren die te maken hebben met je motoriek.
  6. Oog-hand coördinatie – Om te kleuren is een goede oog-hand coördinatie nodig. Dit is een goede training om je hersenen in topconditie te houden.
  7. Silte – Buiten het kleurpotlood op het papier en eventueel je concentratiemuziek is het stil. Het is dan vooral stil in je hoofd, maar als je het goed aanpakt mogelijk ook in je omgeving. Tijd doorbrengen in stilte heeft zijn eigen voordelen.

Kleuren is populair

Het lijkt er wel op dat de kleurboeken voor volwassenen zijn wat we op dit moment nodig hebben. In de winkels is het immers een groot succes. Vooral in Europa en Noord-Amerika is het trending.

Ik weet dat het een hele uitdaging is. Ik ga het je toch vragen. Ben jij bereid dit een keer te proberen? Een keer van het platgetreden pad stappen en eens iets anders proberen. Wie weet werkt het wel voor je. Probeer het gewoon een keer, je hebt niets te verliezen, buiten wat stress.

Om elkaar te motiveren nodig ik je uit om een link naar je ingekleurde tekening of je ervaring met het kleuren, onder het artikel te delen.


Tags

focus, kleuren, meditatie


Misschien vind je dit ook leuk

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
    >
    commodo accumsan elementum Nullam luctus sit massa id tempus