mei 6

5 wetenschappelijk bewezen manieren om uitstelgedrag te verslaan

1  comments

Uitstelgedrag wetenschappelijk bekeken

Blijkbaar worstelen psychologen ook met uitstel.

Dat is toch wat je zou kunnen concluderen uit een recent PsyBlog overzicht van alle studies die zijn gedaan over uitstelgedrag (Engelstalig artikel) en hoe er mee te stoppen. Met al dit werk over het onderwerp, zou je moeten aannemen dat psychologen zowel persoonlijke als professionele motivaties moet hebben om een remedie voor uitstelgedrag te vinden. Wat hebben de wetenschappers dan gevonden waar kenniswerkers iets mee kunnen? Aan tips geen gebrek.

Start eenvoudig

Starten is moeilijk, maar als je over die hindernis heen bent heb je niet alleen het momentum, maar er is ook meer kans dat je hersenen lastig blijven vallen om te blijven werken aan die taak. Waarom? Dat is een psychologisch fenomeen genaamd het 'Zeigarnik effect' (Engelstalig artikel). Dit effect zorgt er voor dat onvoltooide taken meer kans hebben om vast te zetten in je geheugen. (Dit is ook de reden waarom to-do list onderwerpen voortdurend naar boven komen tot je ze op schrijft, een to-do lijst kalmeert de Zeigarnik effect. )

Deel het op

Grote taken kunnen angstaanjagend zijn, zodat we ze uitstellen. Door die enorme klus op te delen en te beginnen met de eerste concrete taken, kan je  angst te verminderen en help jezelf aan de slag. Dus in plaats van te denken, ik moet dat gigantische Project X nog afwerken , denk, ik moet nog een e-mail sturen naar 'persoon Y', om volgende dinsdag af te spreken en het project door te nemen. Dat eerste is eng. Het laatste is duidelijk goed te doen.

Wil je een handige truc over hoe dit daadwerkelijk te bereiken in de praktijk? Besteed alleen maar aandacht aan de werkwoorden die je gebruikt om je taken te beschrijven.

Wees aardig voor jezelf

Je zou kunnen veronderstellen dat om uitstelgedrag te voorkomen, je streng moet zijn voor jezelf. Dat is echter niet wat de wetenschap zegt. Als jij al eens dingen uitgesteld hebt, heb je meer kans dat je op tijd begint als je jezelf wat medeleven toont voor dat uitstelgedrag dan jezelf daarvoor voor het hoofd te slaan.

Maak duidelijk waarom

Iedereen met een portie gezond verstand is het er mee eens dat het eenvoudiger is om jezelf te motiveren voor iets dat je waardeert. We koppelen deze waarheid echter zelden aan onze inspanningen om uitstelgedrag te voorkomen. Als je moeite hebt om iets gedaan te krijgen, waarom besteed je dan niet een paar minuten met nadenken over de reden waarom je dit wil doen?

" Je moet een beetje dieper graven en een aantal persoonlijke waarden vinden in die taak, " professor psychologie Fuschia Sirois van Bishop's University in Canada zei over haar onderzoek naar dit onderwerp. "Dat is wat onze gegevens suggereren."

Mindful zijn

Perfectionisme en faalangst liggen soms aan de basis van uitstelgedrag. Om deze soort te verslaan suggereert de wetenschap dat je begint met te luisteren naar je innerlijke monoloog en aandachtig te zijn voor niet-productief denken! Wanneer je jezelf betrapt op dingen als: 'Dit zal een catastrofe worden' of 'Ik wil dat dit absoluut perfect is', dan stelt PsyBlog een bedrieglijk eenvoudig klinkende manier voor om je angst te temmen: " Probeer te twijfelen over je twijfels". Een eenvoudige manier om dat te doen is door je hoofd te schudden bij elke negatieve gedachte . Het klinkt misschien kinderachtig , maar volgens een studie kan het de chronisch onzekere helpen.

Vraag

Heb jij te kampen met negatieve gedachten over je taken? Stel je hierdoor taken uit? Welk van deze tips kan jij gebruiken om je uitstelgedrag te voorkomen? Deel je ervaring hieronder en inspireer elkaar!


Tags


You may also like

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

    Subscribe to our newsletter now!

    >
    Donec quis, massa commodo Praesent accumsan risus.