Waarom je een checklist nodig hebt.

Waarom een checklist werkt

checklist

Ook al denk je, net als iedereen, dat je geheugen betrouwbaar is, in praktijk valt dat soms tegen. Een simpele afleiding kan volstaan om een taak fout te laten lopen. Dit is vaak zelfs het gevolg van een zeer kleien afleiding. Soms worden taken ook zodanig routineus dat je stappen begint over te slaan.

Met een checklist kan je er voor zorgen dat je bij de les blijft. Ook al is er een onderbreking, je weet precies waar je gebleven bent. Je weet zo ook precies waar je weer verder kan gaan.

Ziekenhuizen gebruiken checklists om er voor te zorgen dat een patiënt de nodige zorgen krijgt. Doordat men hier vaak in stressvolle situaties werkt zijn de checklists een noodzaak geworden. Stress, onderbrekingen, onzekerheid, het zijn allemaal factoren die ons dingen doen vergeten, fouten maken zelfs.

Wanneer is een checklist nuttig?

Piloten vertrouwen op checklists bij het opstarten van het vliegtuig, dat heb je misschien al wel eens gezien in een film. Ze hebben ook checklists voor als er iets fout gaat, voor noodgevallen. Checklists zijn hier nodig. De taken die moeten uitgevoerd worden zijn immers uitermate belangrijk voor de veiligheid van de passagiers.

Er moeten niet altijd levens van afhangen, toch niet in de letterlijke zin. Als jij elke maand gegevens moet aanleveren aan je manager, dan is dat ook belangrijk. Jij wil op dat moment echt geen fouten maken. Met een checklist kan je dat voorkomen.

Routinematige taken kunnen wel eens wazig worden, omdat je ze elke dag op dezelfde manier doet. Er zijn ook taken die je regelmatig moet doen met veel tijd tussen. Maandelijkse of trimestriële taken bijvoorbeeld. Bij deze taken, zeker als ze wat complexer zijn, moet je elke keer weer goed nadenken wat je allemaal moet doen. Voor routine taken is een checklist dus zeker een goede oplossing.

Twee soorten checklists

Er zijn twee soorten checklists:

  1. Lees-doe: Je loopt de checklist stap voor stap af en voert elke stap uit als je deze gelezen hebt. Je gebruikt de checklist dus als leidraad.
  2. Doe-bevestig: Je voert de stappen op je checklist uit vanuit je geheugen, tot je op een controlepunt komt. Dan kijk je na of alles werd gedaan. Je gebruikt de checklist dus als controle.

Hoeveel onderwerpen op je checklist staan is in grote mate afhankelijk van de taak die je moet uitvoeren. Algemeen kan je ook hier uitgaan van 7, het aantal dat de meeste mensen in hun korte geheugen kunnen onthouden.

3 stappen om je eigen checklist te maken

  1. Houd het eenvoudig – Eén pagina, eenvoudig te lezen, met duidelijke rustpunten.
  2. Maak de checklist werkbaar – Om met een checklist te kunnen werken moet je punten op de lijst kunnen afchecken. Dat klinkt voor de hand liggend, maar als je een keer de focus legt op het uitvoeren van de taken, kan je geheugen weer wazig worden.
    1. Print een lijst af in een woordprocessor of een spreadsheet en vink de punten af met pen of potlood.
    2. Gebruik post its of indexkaarten.
    3. Voor routinematige taken kan de checklist ook gelamineerd worden en beschreven worden met een uitwisbare pen.
    4. Digitale checklists: Evernote, Google Tasks, Remember The Milk …
  3. Probeer en pas aan waar nodig – Na enkele keren merk je vanzelf waar de checklist te kort schiet, waar dingen beter kunnen. Pas de checklist dan ook aan zodat je er maximaal profijt uit kan blijven halen.

Gebruik jij checklists?

Gebruik jij checklists? Gebruik je ze enkel professioneel of ook privé? Privé zou je er bijvoorbeeld eentje kunnen maken om de koffers te maken als je op vakantie gaat. Checklist zijn breed inzetbaar en een goede steun voor ons geheugen.


Tags

checklist, routine


Misschien vind je dit ook leuk

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>
vel, justo libero. ut ante. ipsum Phasellus Nullam efficitur. sit dictum Praesent