Vertrouwen in je systeem in 5 stappen

0  comments

Vertrouwen verdien je

VertrouwenVertrouw jij het systeem dat je hebt omgezet om je taken bij te houden? Zonder 100% vertrouwen in je systeem zal je systeem falen. Je zal het immers in twijfel trekken en er op termijn niet meer mee werken. Wie wil er immers werken met een systeem dat niet betrouwbaar is?

De reden om een betrouwbaar systeem krijg je ook van David Allen*. Je wil immers liever nadenken over je taken, dan aan te taken te denken. Een tweede reden is volgens David Allen omdat we te dom zijn. Beter gezegd, ons onderbewuste is te dom. In plaats van je er aan te herinneren dat je een nieuwe lamp moet kopen op het moment dat je in de winkel bent, plant het een onophoudelijk gevoel van “hier moet ik aan denken” in je hersenen. Als je een systeem hebt opgezet en je hebt er vertrouwen in, dan stopt je onderbewuste met je aan taken te herinneren.

Doe alsof je hersenen een white board zijn. Is het bedekt met to-do lijsten en “NIET WISSEN”? Is er ruimte voor het opstellen en het combineren van ideeën?

Om een goed werkend systeem te krijgen moet je er vertrouwen in hebben, dat krijg je alleen als je er iets voor doet.  Dat kan alleen als je een systeem opzet, evalueert en aanpast tot het werkt.

Krijg meer vertrouwen

Vertrouwen in je systeem is noodzakelijk als het systeem rendabel moet zijn. Bij optimaal gebruik krijg je van je systeem productiviteit en win je tijd. Hier zijn 5 tips om een stap dichter te komen in het vertrouwen van je systeem.

  1. Je systeem is volledig – Alleen als al je taken, werk of privé in je systeem zitten kan je het vertrouwen. Als er nog iets is dat alleen in je gedachten zit, dan zal je geheugen het niet los laten. Daarom is het belangrijk een systeem te hebben dat volledig is.
  2. Maak je eigen systeem – Belangrijk is dat je systeem werkt … voor jou. Als jij je niet goed voelt bij je systeem, er geen vertrouwen in hebt, dan werkt het niet, dan neemt je onderbewuste weer over. Pas het systeem dus aan tot jij je er goed bij voelt.
  3. Evalueer je systeem – Het is niet omdat het systeem nu goed werkt dat het dat zal blijven doen. Evalueer met regelmaat of alle onderdelen van je systeem werken en pas aan waar nodig.
  4. Stop alles in je systeem – Een perfect werkend systeem kan beginnen falen als je toch dingen in je hoofd hebt die niet in je systeem zitten. Het in je systeem stoppen van je taken blijft dus doorgaan.
  5. Doe een review – Nu alles in je systeem zit ga je aan die taken werken. Dat wil zeggen dat die lijst steeds in beweging is. Er zijn dingen afgewerkt, er zijn dingen bijgekomen en mogelijk zelfs dingen overbodig geworden. Door een review te doen ben je er zeker van dat je geen taken vergeten bent af te werken, of toe te voegen.

Als je een takenlijst hebt, maar die na een tijd overboord gooit omdat die niet overeenkomt met de werkelijke situatie, dan heb je een systeem dat waar je geen vertrouwen in hebt.  Pas het systeem dan aan tot je er wel vertrouwen in kan hebben. Het maar op dat moment dat je takenlijst ook zal renderen in productiviteit en gewonnen tijd.

Als jij een systeem hebt dat je niet kan vertrouwen, welk van bovenstaande tips kan jij dan toepassen om dat te veranderen? Deel het hier onder het artikel en leer van elkaar.

* Dit is een affiliate link

[related_post themes="flat"]

Tags

GTD, takenlijst, vertrouwen


Misschien vind je dit ook leuk

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>
elit. velit, odio venenatis libero. pulvinar id ipsum