Uitstelgedrag elimineren - Peter-Willekens

Uitstelgedrag elimineren

Uitstelgedrag leeg noteboek

UitstelgedragUitstellen is een gewoonte

Uitstellen is een gewoonte, een slechte ook nog. Het is een gewoonte die je productiviteit aantast. Het goede nieuws is echter dat je deze gewoonte kan overwinnen, door trainingen. Rituelen en gewoontes zijn goed als het op het elimineren van je uitstelgedrag aankomt, ze vertellen je hoofd en lichaam dat het tijd is om aan het werk te gaan. Op deze manier kunnen je creativiteit en energie opgestart worden.

Hoe versla je uitstelgedrag?

Voor iedereen is uitstelgedrag anders, het kan zich op verschillende manieren uiten, of ook om verschillende reden voordoen. Daarom kan je best zelf bepalen welke van onderstaande manieren voor jouw het beste werken. Je krijgt er hier alvast 20 om eens te bekijken of ze van toepassing zijn:

  1. Begin er aan … NU – Stop met teveel te denken. Begin er gewoon aan. Soms is het beter een taak gewoon aan te pakken, zelfs al heb je het gevoel er niet klaar voor te zijn. Een hobbelige start is nog altijd beter dan ter plaatste blijven staan.
  2. Zet alle afleidingen uit – Verwijder alles dat een afleiding kan zijn terwijl je werkt. Zet je e-mail uit, zet je telefoon op stil en sluit je deur voor onderbrekingen. Wat je er ook voor moet doen, zorg dat je rustig kan werken.
  3. Werk in blokken van tijd – Zet een timer voor een bepaalde periode. Verbind er jezelf toe om tijdens deze periode te werken, zonder afleiding. Je zal merken dat tegen de timer afgaat je op dreef bent gekomen.
  4. Beweeg – Wil je uitstelgedrag uit de weg ruimen? Ga dan naar de fitness, ga lopen of fietsen. Een training zal je bloedstroom weer op gang trekken en je energie doen pieken.
  5. Lees – Nee niet zomaar iets, lees iets dat te maken heeft met wat je aan het doen bent. Wat achtergrond informatie of documentatie. Eenmaal je interesse gewekt, ben je gemotiveerd om er aan te beginnen.
  6. Denk aan je laatste succes – Soms stellen we uit omdat we nerveus zijn, of omwille van een gebrek aan (zelf)vertrouwen. Als dit het geval is, haal dan moed uit een recent succes om te weten hoe het voelt dat succes te halen.
  7. Ga even wandelen – Het is soms nodig om even te ontsnappen aan de drukte. Ga naar buiten en kom in beweging. De verse lucht is goed voor je lichaam en verfrist je hoofd.
  8. Neem een douche – Ben je vermoeid na een lange dag, dan kan een snelle douche revitaliserend werken. Je voelt je niet alleen fris, maar je hebt ook weer nieuwe energie. Als je geen tijd hebt voor een douche kan je ook propere kleding aandoen.
  9. Deel je doel – Als je iemand een beschrijving geeft van de taak waar je mee bezig bent, is het waarschijnlijk dat ze je er over aanspreken. Dit kan zorgen voor motivatie en een nieuwe impuls geven. Het kan ook een bron zijn van verantwoordelijkheid. Zorg er in elk geval voor dat je van praten overgaat naar uitvoeren.
  10. Stel jezelf een strakke deadline – Een taak zonder deadline lijkt soms nooit te eindigen. Zet een strakke deadline en houd je er aan. Door de opgestelde limiet zal je meer geneigd zijn door te werken aan de taak.
  11. Verdeel en heers – Als je een taak uitstelt omdat ze te groot en onoverzichtelijk is, deel ze dan op in kleinere taken. Als je een boek wil schrijven, of een rapport, begin dan met 1 hoofdstuk. Als je ergens moet opruimen, begin dan met een klein stukje van de ruimte.
  12. Doe een hazenslaapje – Of is dat contraproductief? In tegendeel, een dutje kan je energie weer op niveau brengen. Het is geweten van vele grote leiders dat ze regelmatig dutjes doen.
  13. Vraag hulp – Als je een taak niet gedaan krijgt, vraag dan hulp! Weet wanneer je hulp kan inroepen van vrienden of collega’s. Je kan niet elke taak alleen af..
  14. Zet de TV uit – TV kijken, doelloos surfen op het Internet, spelletjes spelen. Dit alles kan, met mate, maar niemand heeft succes bereikt door in de zetel te liggen. Zet de TV, computer en telefoon uit en doe iets productief.
  15. Zet muziek op – Muziek kan een geweldige motivatie zijn. Je gemoedstoestand kan er direct mee verbeteren en het kan je energie geven. Zorg er voor dat je favoriete inspirerende muziek altijd klaar staat.
  16. Herkaderen – Een goede manier om een taak waarmee je geblokkeerd zit te deblokkeren is ze een keer vanuit een ander perspectief te bekijken. In plaats van te blokkeren op ‘De wagen poetsen’ kan je het bekijken als ‘De wagen klaar maken voor een avondje uit met je geliefde’.
  17. Bekijk de gevolgen – Kijken naar de gevolgen als je iets niet doet kan een goede motivatie zijn. Wat zou er gebeuren als je deze taak niet doet?
  18. Sta vroeg op – De ochtendstond heeft goud in de mond. Vroeg beginnen kan je voorsprong geven op je collega’s. Dit is ook de manier om die belangrijke taak te doen voor de afleidingen beginnen door collega’s die toekomen en telefoons die beginnen rinkelen.
  19. Stel een beloning voorop – Stel voor jezelf een beloning in het vooruitzicht in verhouding tot de taak. Voor een grote taak kan je dus een grote beloning in het vooruitzicht stellen.
  20. Voel de emotie – Het gaat hier niet over een inzinking krijgen. Het gaat over passie voelen. Die passie geeft je energie en de vastberadenheid om in actie te komen.

Veeg je uitstelgedrag vandaan nog van de kaart! Elk van deze punten is een geweldige manier om je uitstelgedrag aan te pakken en je productiviteit op te waarderen. Ontwikkel je eigen gewoontes en rituelen en spoedig heb jij geen last meer van uitstelgedrag of kan je er voor kiezen om er niet op in te gaan.

Vraag: Wat is jouw beste tip om uitstelgedrag aan te pakken? Laat het hieronder in de commentaren weten.

Peter Willekens

Bedenker van de Productivity Boost Day en De Time Management Reis. Trainer en coach voor de KMO manager die meer uit zijn bedrijf en leven wil halen. Wil jij ook productiever werken met meer focus en tijd? Meer werken AAN in plaats van IN je bedrijf? Dan ben je aan het juiste adres.

>