Stop met je overweldigd te voelen

0  comments

OverweldigdHet is druk …

Je weet niet meer waar eerst te beginnen …

Je bent overweldigd!

Het gevoel overweldigd te zijn is niet meer dan dat, een gevoel. Je focus ligt niet op de complexiteit van de taak, wel op het gevoel van dringendheid dat jij bij die taak hebt.

Het gevoel van overweldiging kan ook veroorzaakt zijn doordat jij teveel focust op het totale plaatje. En dat totale plaatje is zo groot, zo veel, dat het overweldigend aanvoelt.

Het gevoel van overweldiging is een oorzaak van stress. De gevolgen van stress ken je wel, verminderde concentratie en een daling in je productiviteit. Hierdoor krijg je minder gedaan en dat … geeft stress.

Het kan ook anders …

7 stappen om te stoppen met je overweldigd te voelen

Deze 7 stappen zijn eenvoudig, het resultaat is groot.

  1. Kleinere stappen – Verdeel je taken in hapklare stukken, ongeveer 15 minuten werk is een goed gemiddelde. Het schrijven van een management rapport zou zo kunnen bestaat uit volgende kleinere stappen:
    1. Onderzoek naar het onderwerp
    2. De structuur van je document bepalen
    3. De titels van het document invullen
    4. De inleiding schrijven
    5. Elke titel uitwerken
    6. Conclusie formuleren
  2. Creëer overzicht – Door de avond ervoor al een duidelijk overzicht te maken van wat je de volgende dag gaat doen, neem je dat gevoel overweldigd te zijn al snel weg. Als je ‘s morgens toekomt, ligt er immers een beperkt lijstje van 3 tot 4 taken voor je klaar. Door deze taken nog eens te verdelen in kleinere stukken zorg je dat het geheel haalbaar blijft.
  3. Vraag hulp – Zoek in je omgeving naar mensen die de juiste expertise hebben om je te helpen bij een complexe taak. Door de steun van hun expertise neem je de druk weg bij jezelf en spaar je nog eens tijd ook. Hierdoor krijg je meer gedaan met minder stress.
  4. Je backlog is niet je takenlijst – Op je backlog staat ALLES wat jij nog moet en kan doen. Deze lijst is normaal gezien goed gevuld. Daardoor kan deze overweldigend zijn. Dat is echter niet wat jij vandaag te doen hebt. Dat heb je gezien in punt 2, maak voor elke dag een takenlijst met je 3-4 belangrijkste taken en houd zo overzicht.
  5. Focus op één taak – Als je teveel taken op je neemt is het niet meer duidelijk waar je eerst moet beginnen. Het gevolg is dat je van de ene taak naar de andere springt. Gezien multitasking niet werkt kan je dus beter op de belangrijkste taak focussen. Deze zal zo ook sneller afgewerkt raken. Zet een koptelefoon op en sluit afleidingen buiten, deze voegen alleen maar toe aan het gevoel van overweldiging.
  6. Denk anders – Een deel van het overweldigend gevoel komt van het idee dat je nog veel te doen hebt. In punt 1 heb je hier al kleinere stappen van gemaakt, maar je denken is niet veranderd. Focus je niet op wat je allemaal te doen hebt, maar focus je op het resultaat, op de voordelen die je ervaart als je taak klaar is. Dat is een positieve manier van denken waardoor jij je motivatie een oppepper geeft.
  7. Stop en begin opnieuw – Je beleving van tijd is versneld als je overweldigd bent. Stop even met die drukte in je hoofd. Sluit je ogen en adem een paar keer bewust diep in en weer uit. Hierdoor vertraag je het ritme in je hoofd. Als je wat meer tijd hebt kan je een korte meditatie doen. Een van de grootste voordelen van meditatie is het vergroten van je focus en concentratie. Je zal minder snel last hebben van afleiding.  Het ontwikkelen van deze vaardigheid zal een groot verschil maken in je productiviteit.

Je overweldigd voelen is contraproductief

Door de stress die komt kijken bij het gevoel overweldigd te zijn loop je een hoger risico op een burn-out. Je hebt het gevoel constant tegen de klok te racen, dat is vermoeiend, zowel mentaal als lichamelijk.

Een lagere periode van blootstelling aan het stresshormoon zorgt er ook voor dat de weerstand in ons lichaam daalt, waardoor je meer kans hebt om ziek te worden.

Door regelmatig rustpunten in te bouwen, momenten om te herbronnen kan je de stress beperken waardoor jij meer gewapend bent om je taken productief af te werken.

Tegen welk van deze 7 punten zondig jij op dit moment?

[related_post themes="flat"]

Tags

stress, takenlijst


Misschien vind je dit ook leuk

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>
ultricies Sed quis risus tristique commodo et, mi, libero suscipit