Mijn leven is één grote ramp!

0  comments

angst
Image by graur razvan @ FreeDigitalPhotos.net

Alles in mijn leven loopt fout en ik kom de meest verschrikkelijke voorvallen tegen. Zo voelt het toch als ik weer eens iets nieuw probeer. De meeste hiervan zijn immers nooit voorgevallen.

In mijn hoofd loop ik alle mogelijke rampscenario’s af, zie ik alles wat fout kan gaan. Dat is in mijn hoofd, niet in realiteit.

Denk jij bij een uitdaging ook in eerste instantie aan …
… wat fout kan gaan?
… de negatieve kanten en de nadelen?
… de stress en de angst die er bij komt kijken?

De focus op wat er fout kan gaan zorgt ervoor dat je meer druk ervaart, en blijft ervaren, dan nodig is. Deze druk zorgt ervoor dat je niet kan beslissen, dat je dingen uit gaat stellen en het geeft je stress. Doordat je met deze druk niet kan bereiken van wat je voor ogen had voel je nog meer stress.

Die stress is niet alleen slecht voor je productiviteit, maar ook voor je gezondheid.

Zelfbewust omgaan met angst.

Wees bewust van je angst, of angstbeeld in de gegeven situatie

Als je aan een nieuwe uitdaging begint, naar een belangrijke afspraak gaat, een presentatie moet geven, een deadline in het vooruitzicht hebt, …

Dan zie je in gedachten waar het fout kan gaan. Die nieuwe opdracht die je niet aankan. Je ziet de klant die niet tevreden is omdat je te laat bent op de afspraak, de aanwezigen die kritiek geven op je presentatie en de deadline die je nooit zal halen, met alle gevolgen van dien.

Door de druk die je jezelf hiermee oplegt zet je alles in het werk om er voor te zorgen dat het inderdaad fout loopt.

Vaak is deze angst echter onbewust. Een eerste stap om er iets aan te doen is bewust worden. Vraag jezelf waarom zodra je in een bepaalde situatie weerstand voelt. Wat is de oorzaak van die weerstand, wat is de angst. Door jezelf dit te vragen zet je een eerste stap naar bewust worden.

Schets een realistisch beeld

Nu je bewust bent van de angst die je voelt kan je de vraag stellen of de situaties in je hoofd echt zijn? Vraag jezelf ‘Is dit waar?’ Je hebt je presentatie goed voorbereid, je hebt geoefend en feedback gevraagd. Adem diep in en geef je presentatie met zelfvertrouwen. Jij rekent de reistijd, inclusief file en nog wat reserve mee als je een belangrijke afspraak hebt. Hoe groot is de kans dat je te laat gaat komen? Je hebt een strakke planning en voldoende voorbereidingen, hoe realistisch is de kans dat je de deadline niet haalt?

Door je eigen angsten in vraag te stellen kan je de druk al serieus doen afnemen. Het loslaten van deze stress bouw je zelfvertrouwen op en dat is goed voor je gezondheid en je productiviteit.

Speel een ander filmpje

Dat filmpje, of die beelden, die je in je hoofd hebt, vervang deze door positieve beelden. Beelden waarin jij op tijd bij de klant komt, die je hartelijk ontvangt en je gunstig gezind is. Beeld je in dat je na je presentatie een staande ovatie krijgt en mensen je spontaan vragen naar een vervolg.

Kijk eens naar je gevoel op het moment dat je deze beelden afspeelt. Voelt dit niet veel beter? Je merkt al snel dat die positieve gedachten rustgevend zijn en de stress doen wegebben.

Betrek anderen

Het is alles behalve eenvoudig om negatieve gedachten zomaar om te buigen. Zorg er daarom voor dat je je zorgen, je angst en je stress kan bespreken. Als je er alleen voor staat geeft dit alleen maar meer stress. De visie van een buitenstaander is ook altijd objectiever, en kan je helpen de negatieve gedachten van stress en angst om te buigen. En jij bent goed in het oproepen van beelden, want wat je met negatieve beelden kan, kan je ook met positieve beelden.

Angst is voor die ander

Onzeker voelen we ons allemaal wel eens. Dat zal je ook niet snel tegenhouden. Van het moment dat deze onzekerheid omslaat in angst of stress, is het een ander verhaal. Deze gevoelens kunnen er voor zorgen dat je iets niet doet. Als dit iets is dat belangrijk is voor jezelf, je bedrijf of je carrière, is dit ronduit schadelijk voor je. En dan heb ik het nog niet over de invloed van stress op je gezondheid.

Ervaar jij wel eens die gevoelens van stress of angst? Welke beproefde methode gebruik jij om deze gevoelens om te buigen en te doen wat belangrijk is? Wil je dat delen in de reacties?

[related_post themes="flat"]

Tags

angst, faalangst


Misschien vind je dit ook leuk

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>
Nullam venenatis fringilla libero vel, leo. Aenean Donec