Je werkdag effectief beëindigen: 5 tips

werkdag
Image courtesy of imagerymajestic / FreeDigitalPhotos.net

Als je ’s nachts wakker ligt van je werk, dan moet je een manier vinden om het werk los te laten. Hier zijn een paar ideeën.

Je hebt een probleem op het werk, en je blijft er maar aan denken, ook al ben je al een tijdje thuis. Dat speelt in op je humeur, je hebt minder aandacht voor de belangrijke mensen in je leven, en mogelijk lig je er ’s nachts van wakker. Dit is dan weer nadelig de volgende werkdag, door de vermoeidheid is het moeilijker om dingen los te laten.

Als dit een gewoonte is voor je, dan heb ik goed nieuws – je kan hier mee stoppen, ongeacht hoe belastend je werk ook is.

  1. Stel vast of je een probleem aan het oplossen bent, of er over piekert – Het eerste is een goede tijdsbesteding. Piekeren is echter het overdenken, keer op keer, over iets, zonder een oplossing te vinden of zelf maar nieuwe inzichten te krijgen. Als je ongeveer een half uur na thuiskomt een probleem hebt opgelost, dan voelt dat geweldig. Als je hier de hele nacht van wakker ligt en je er stress van krijgt, dan moet er iets veranderen.
  2. Zoek een hobby – Je onderdompelen in iets dat je gedachten volledig inneemt, kan helpen om nieuwe oplossingen te vinden, waar je niet eerder aan dacht. Het dwingt je om lateraal te denken en nieuwe inzichten te krijgen die niet direct met het probleem te maken hebben. Door aandacht te hebben voor bijvoorbeeld je ademhaling, of techniek, bij het sporten kom je los van werk gerelateerde gedachten. Dit kan soms leiden tot een “aha”-moment, een moment waarop je plots een nieuwe oplossing vindt, door het zoeken naar afleiding.
  3. Wijzig je emotie – Piekeren gaat hand in hand met een bepaalde emotionele toestand, als jij dus gestresseerd vertrekt op je werk, gefrustreerd of angstig, dan ga je door op dat psychologische pad. Het komt er dus op neer je emotionele toestand te wijzigen. Dit kan op een gezonde, of ongezonde, manier. Men kan zich beter voelen door chemicaliën of cup cakes te consumeren, dit zijn echter geen goede oplossingen op lange termijn. Gezond eten, sporten, naar muziek luisteren of eender welke emotionele input die je gemoed kan verbeteren, zijn goede oplossingen op lange termijn.
  4. Praat niet over je problemen – Het is zeer verleidelijk om je problemen mee naar huis te nemen, zeker als je partner in dezelfde sector werkt. Als jij dat ook doet, en jij je er niet goed bij voelt, dan kan je afspraken maken over hoe lang er over werk kan gesproken worden. Door thuis te lang over het werk te blijven spreken, blijf je in dezelfde emotionele toestand, het is een re-activatie van de negatieve emoties die je aan een probleem hebt gekoppeld.
  5. Extern perspectief – Of het nu een coach, therapeut of mentor is, het regelmatig krijgen van advies van een buitenstaander kan bevrijdend werken. In een wekelijkse coaching sessie anticiperen op wat gaat komen, kan bijzonder krachtig zijn.

Vanuit timemanagement perspectief is een strikte scheiding tussen werk-tijd en vrije-tijd bijzonder belangrijk. Je werkdag afsluiten is daarvoor een vereiste. Het is nodig om te recupereren zodat je niet uitgeput raakt. In het geval van problemen is het dan weer belangrijk dat je er niet te lang mee blijft zitten. Dat is niet alleen vermoeiend, het is ook emotioneel zeer belastend.

Heb jij een probleem, of een werksituatie waar je geen oplossing voor hebt? Zit jij er ook tot ’s avonds laat mee in je maag? Kijk welk van deze 5 tips voor jouw van toepassing kunnen zijn.


Tags

afsluiten, beëindigen, probleem, werkdag


Misschien vind je dit ook leuk

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>
libero elementum fringilla Lorem Sed felis et, ante.