Hoe je collega’s je reputatie bedreigen

0  comments

Reputatie beschermen
Bescherm je Reputatie

Je vraagt je nu misschien af wat je professionele reputatie heeft te maken met je time management? En hoe zijn je collega’s hier bij betrokken?

Vaker dan je denkt hebben je collega’s impact op je eigen productiviteit en je efficiëntie. Niet dat ze dat met opzet doen, helemaal niet. Dit artikel is in de eerste plaats dan ook een bewustmaking.

Een professionele reputatie opbouwen is hard werken. Dat maakt het nog belangrijker dat je deze reputatie beschermt tegen bedreigingen van buiten af. Jij bent immers de enige die je reputatie kan bouwen en beschermen.

Hoe collega’s je reputatie bedreigen

Zoals ik al zei, ze doen dit niet met opzet. Het is dus een bewustwording, niet alleen voor jezelf, hopelijk ook voor die collega. Je collega’s kunnen je reputatie op veel meer vlakken schaden dan onderstaande 5. Deze lijst gaat dan ook enkel over het schaden van je productiviteit en je efficiëntie.

  1. Onderbrekingen – Wanneer je in een team werkt, dan hebben je collega’s vaak vragen voor je. Ze komen dan naar je toe om die vraag te stellen. Je collega verwacht op dat moment ook een antwoord. Dit is schadelijk voor je reputatie wanneer er zoveel onderbrekingen zijn dat je niet meer aan je eigen taken toekomt. Men kan dan niet meer op je vertrouwen om iets tijd op te leveren.
  2. Koetjes en kafjes – Collega’s zijn graag sociaal met elkaar, en daar is niets mis mee. Dit kan schadelijk zijn voor je reputatie als hier teveel van je tijd in gaat zitten. Tijd die jij nodig hebt om je beloftes aan anderen waar te maken.
  3. Slechte vergaderingen – Vergaderingen zonder duidelijke agenda, lopen heel vaak uit. De punten die besproken worden zijn vaak ook niet relevant. Je kan dus stellen dat ze tijdsverspilling zijn. Deze tijd had jij kunnen gebruiken om iets op te leveren.
  4. Niet opleveren – Niet, of niet opleveren van iets dat jij nodig hebt om je werk te doen is een reden dat je eigen project uitloopt. Dat is uiteraard niet goed voor je reputatie. Een voorbeeld hiervan is die collega die geen antwoord geeft op de vragen die je per mail hebt gestuurd.
  5. Angst doorgeven – Verandering boezemt vaak angst in. Ben jij met een project bezig dat veel zal veranderen? Dan zijn er altijd collega’s die, vanuit hun eigen angst, je twijfels zullen influisteren. Als je daarin meegaat, loopt het hele project vertraging op. Dat wil echter niet zeggen dat je niet moet luisteren naar hun zorgen, in tegendeel. Neem deze ter harte en beantwoord ze, zonder er in mee te gaan.

Bescherm je reputatie

Wat kan jij nu doen om deze onbedoelde ‘aanvallen’ op je reputatie af te wenden? Om er voor te zorgen dat jij een goede professionele reputatie hebt en ook kan houden?

  1. Kom op tijd – Op tijd komen is een vorm van respect. Wie respect toont, zal ook respect krijgen. Vind je het zelf ook niet vervelend als je moet wachten op iemand?
  2. Kom afspraken na – Het is belangrijk dat wat je hebt afgesproken ook steeds na te komen. Het kan echter dat dit niet mogelijk is, door een heel goede reden. Deel deze reden dan ook mee, zeg waarom je niet hebt kunnen opleveren wat was afgesproken. Als je de belofte niet kan waarmaken, bouw dan je reputatie met je eerlijkheid.
  3. Maak tijd voor collega’s – Als je nooit beschikbaar bent, dan kom je misschien niet zo sympathiek over. Maak tijd voor de vragen van je collega’s zonder je eigen projecten in gevaar te brengen. Dit kan door efficiënte vergaderingen te beleggen of door bepaalde momenten van de dag, of week, vrij te houden in je agenda.
  4. Blijf positief – Waar mensen zijn zullen mensen klagen. Je komt hierdoor in een negatieve spiraal komt waar je meer problemen ziet dan oplossingen. Zonder die oplossingen zijn er ook geen opleveringen en lopen je projecten uit. Ga dus niet mee in dat negatieve. Blijf positief, dat is een hoge energie die je naar oplossingen brengt.
  5. Erken je fouten – Het is menselijk om fouten te maken. Probeer deze fouten niet te verbergen, maar kom er eerlijk voor uit. Door tegelijkertijd een oplossing aan te bieden kan je reputatie overeind blijven.
  6. Blijf professioneel – In projecten kan je tegenwerking krijgen of weerstand voelen. Het zal niet altijd eenvoudig zijn. Je reputatie zal versterken als jij op die momenten je geduld niet verliest en de rust weet te bewaren.
  7. Heb zelfvertrouwen – Ik weet dat dit raar klinkt. Studies tonen echter aan dat de belangrijkste manier om betrouwbaar te zijn, is door jezelf meer te vertrouwen. En zelfvertrouwen kan je opbouwen door te doen wat je zegt. Als je zelf verantwoordelijkheid neemt voor je beloften, dan doe je dit ook voor anderen. Dit is een basis voor onderling vertrouwen.

Je reputatie is goud waard

Met ene goede reputatie kom je ver. Het zijn enkel de mensen die vertrouwen genieten die verder raken.

De basis van dit artikel is dat je aan je reputatie werkt door je tijd te beschermen. Dat geeft je de kans om aan je projecten te werken en je beloftes tegenover jezelf en anderen na te komen.

Heb jij nog andere tips om je tijd te beschermen? Deel je eigen tips in de reacties hieronder.

[related_post themes="flat"]

Tags

mail, onderbrekingen, reputatie, Vergaderen


Misschien vind je dit ook leuk

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>
commodo ultricies id, libero neque. eleifend