Tijd voor je jaarlijkse review - Peter-Willekens

Tijd voor je jaarlijkse review

jaarlijkse-reviewHet is die tijd van het jaar, en ja,  ook ik doe er aan mee. Lijstjes maken hoort bij het einde van het jaar. Als je er dan toch door moet, dan maar lijstjes maken om productiever te zijn in het nieuwe jaar.

Net als de andere reviews die hier al besproken werden is ook de jaarlijkse review er eentje uit het Getting Things Done* systeem. Je weet wel, van David Allen.

Je jaarlijkse review, en het bijhorende plan voor het nieuwe jaar, is krachtvoer voor je lijst met goede voornemens. Je kan toch niet toestaan dat je doelen om productiever te worden eindigen zoals vele goede voornemens? De meeste zijn immers weer vergeten voor de eerste maand van het jaar om is.

Wat was je belangrijkste verwezenlijking het afgelopen jaar?

Welke doelen heb je dit jaar niet gehaald?

Heb je er werkelijk het maximale uitgehaald dit jaar?

Zijn dit vragen waar je niet zo snel op kan antwoorden? Vragen die ook wel eens bij je opkomen, in deze of andere vorm? Dit is het tegengif, zodat jij je deze vragen volgend jaar niet meer moet stellen.

8 stappen om je doelen te halen in 2015

  1. Evalueer je doelen van vorig jaar – Kijk naar welke doelen je gesteld had voor het afgelopen jaar. De belangrijkste stap in je jaarlijkse review is deze waar je jezelf gaat evalueren voor je prestaties van het afgelopen jaar. Het is een zelf-evaluatie, je hoeft dus niet bang te zijn een uitbrander te krijgen.
    Welke doelen had jij voor het afgelopen jaar? Kijk voor elk van deze doelen hoe belangrijk ze waren. Belangrijk zijn die jaarlijkse doelen die je dichter bij je lange termijn doelen brengen. De beste tablet hebben ten opzichte van je collega’s is mogelijk een 1. Meer tijd doorbrengen met je gezien misschien een 10. Of je omzet verdubbelen, …
    Dit geeft je een goed zicht op hoe goed je prioriteiten waren het afgelopen jaar. Zat dit niet helemaal goed? Stuur dan bij voor het nieuwe jaar.
  2. Wat is de reden? – Ga voor je doelen na waarom je ze wel, of niet, hebt gehaald. Er kan een goede reden zijn dat je een doel niet hebt gehaald. Het kan ook zijn dat je een doel niet hebt gehaald dat wel belangrijk was. Ga na waarom dit was. Koste het teveel moeite? Had je geen tijd? Heb je de taak om onduidelijke reden uitgesteld?
    Het is evenzeer belangrijk na te gaan waarom je andere doelen wel hebt gehaald. Hier kan je van leren om toekomstige doelen ook te halen. Je kan mogelijk je motivatie op een zelfde manier opkrikken? Of andere omstandigheden simuleren. De taken die je afgewerkt hebt, waren die belangrijk? Of heb je ze enkel afgewerkt omdat het moest?
  3. Stel je doelen voor 2015 – Begin met op te schrijven wat jij in het komende jaar wil doen. Waar wil jij professioneel gezien staan op het einde van 2015. Uiteraard kan je deze oefening ook doen voor persoonlijke doelen. Wat wil je op sportief vlak bereiken? Wil je een taal leren? Wil je een instrument leren bespelen?
    Je weet nu hoe je presteerde in het afgelopen jaar. Gebruik deze informatie om je doelen te stellen voor het volgende. Zijn er taken die niet afgewerkt raakten, en nog steeds belangrijk zijn? Zet ze opnieuw op de planning!
  4. Vind je “waarom” – Het is gebleken dat de doelen die gehaald worden vaak deze zijn waar we veel waarde aan hechten. Hoe groter het verlangen, hoe groter de vastberadenheid om door te zetten en resultaat te boeken.
    Ga na waarom een doel zo belangrijk is voor je. Dit kan door bijvoorbeeld na te denken over waar jij binnen een jaar, 2 jaar en 5 jaar staat als je dit doet. En door na te gaan waar je op diezelfde momenten staat als je het NIET doet. Als je nu gaat sporten kan je binnen aan jaar de 16 mijl lopen. Binnen 2 jaar kan je een marathon lopen en binnen 5 jaar loop je 3 marathons per jaar, ben je gezonder en fitter dan vandaag. En? Krijg je al zin om te gaan sporten?
  5. Stel een plan op – Doelen hebben is noodzakelijk. Zonder plan is het echter niet mogelijk om die doelen te halen. Een plan heeft een streefdatum, volgende concrete stappen naar je doel.
  6. Bewaar je focus – Je hebt nu een sterke motivatie, je hebt een plan met deadlines en concrete stappen (stap 4 en 5). Je hebt er je gedachte op gezet om je doel te halen, wat er ook mag gebeuren.
    Zorg voor sociale verantwoording. Vertel iemand die je kan steunen over je doel, en vraag om je aan dit doel te houden, om er voor te zorgen dat je de focus niet verliest en afdwaalt.
    Het is niet eenvoudig om het momentum te behouden voor doelen voorbij het eerste kwartaal van het nieuwe jaar. Zorg voor sociale verantwoording en haal je doel!
  7. Deel je plan op – Het kan onoverzichtelijk zijn om een doel op lange termijn te plannen. Kijk in dat geval of het mogelijk is om op kortere termijn doelen te stellen die je grote doel helpen verwezenlijken. Een marathon lopen is een groot doel. Binnen 10 weken 5 kilometer lopen, dat lijkt dan weer wel haalbaar. Eenmaal je gestart bent zijn de volgend stappen niet meer zo moeilijk.
  8. SMART DOELEN – Zorg dat je doelen voldoen aan het SMART acroniem. Even een heropfrissing, SMART staat voor:
    Specifiek
    Meetbaar
    Aanvaardbaar
    Realistisch
    Tijdgebonden

Het einde van het jaar is een goed moment om terug te kijken naar het vorige en vooruit naar het nieuwe jaar.
Plannen met concrete acties zorgen er voor dat jij je doelen kan waarmaken en van 2015 een jaar van resultaten kan maken.

Heb jij je doelen van 2014 gehaald? Wat ga jij in 2015 anders doen? Laat het weten in de reacties!

* Dit is een affiliate link

[related_post themes="flat"]

Peter Willekens

Bedenker van de Productivity Boost Day en De Time Management Reis. Trainer en coach voor de KMO manager die meer uit zijn bedrijf en leven wil halen. Wil jij ook productiever werken met meer focus en tijd? Meer werken AAN in plaats van IN je bedrijf? Dan ben je aan het juiste adres.

>