De vierde industriële revolutie - Peter-Willekens

De vierde industriële revolutie

4de_revolutie

digitalart @ freedigitalphotos.net

De vierde industriële revolutie

We staan aan de vooravond van een nieuwe, de vierde industriële revolutie. Net als bij de afgelopen drie revoluties gaat dit gepaard met enorme omwentelingen op economisch en maatschappelijk vlak.

Het verschil van de vierde industriële revolutie is dat er geen nieuwe basistechnologieën bij komen zoals dat wel het geval was bij de vorige drie. In de eerste industriële revolutie gingen we van handmatige naar machinale productie, onder meer door de komst van de stoommachine. Hier situeren we het ontstaan van de eerste grote fabrieken en de lagere prijzen door massaproductie. Dit bracht de eerste golf van welvaart. De tweede industriële revolutie was de technologische revolutie met de komst van elektriciteit, de olie-industrie,  de verbrandingsmotor en de opkomst van de chemische industrie. Het is maar de derde industriële revolutie die ons op het pad heeft gebracht van informatisering, communicatie en globaal ondernemen.

De vierde revolutie is er eentje waar het in essentie opnieuw gaat over computers en robots. Het gaat hier dan wel over de nieuwe generatie, niet meer over deze van de derde revolutie. In de vierde revolutie gaat deze technologie krachtiger worden, meer inzetbaar. Robots zijn bijvoorbeeld niet meer voorbehouden aan grote fabrieken. Ze kunnen ook ingezet worden in kleinere bedrijven. Ook krachtige software neemt meer en meer processen over in kleine ondernemingen. En wat deze revolutie zal tekenen is de integratie van verschillende technologieën die intussen op punt staan. Denk hierbij aan robotica, virtual reality, het Internet of Things en Artificiële intelligentie.

De uitdagingen van de vierde revolutie

De vorige revoluties waren er op gericht om de productiviteit te verhogen. De technologieën om dit te doen waren voornamelijk gericht op de processen en dus op de ‘maak’-industrie. De economie van vandaag gaat niet meer voornamelijk om productielijnen, maar zet de mens meer centraal.

Als de automatisering overneemt wat gebaseerd is op regels en op de eenvoudige taken, dan worden de mens-unieke acties belangrijker. De mens komt centraal te staan en werken gebeurt vanuit de unieke vaardigheden van het individu. De organisaties die gedijen in dit nieuwe tijdperk gaan mee in de verandering en kiezen voor technologieën die de last van eenvoudig werk wegnemen bij hun werknemers, zodat zij zich kunnen concentreren op wat echt belangrijk is voor de organisatie.

Op deze manier kan er ruimte gemaakt worden voor de creativiteit van medewerkers. Systemen waar beslissingen van bovenaf worden opgelegd werken niet meer. Dat zien we vandaag al bij de opkomst van Generatie Y op de arbeidsmarkt.

Generatie Y kiest niet meer levenslang voor een werkgever. Ze kiezen de werkgever die op dat moment bij hun noden en wensen past, en dat kan veranderen. Medewerkers laten werken vanuit hun unieke vaardigheden, vanuit hun motivatie en betrokkenheid is de manier om medewerkers aan het bedrijf te koppelen. Medewerkers moeten zich kunnen identificeren met de visie van de onderneming. Dit is vooral voor grote ondernemingen de uitdaging voor de toekomst.

Ook voor generatie X is dit een uitdaging. Generatie X zit tussen de babyboomers en generatie Y in. Op dit moment wordt de arbeidsmarkt gedomineerd door Generatie X. Deze vertoont de kenmerken van beide meer uitgesproken generaties, ‘Babyboom’ en Y. Door de spagaat waar Generatie X zich vaak in bevindt, is er dikwijls sprake van keuzestress. ‘Kinderen van Generatie X’ moesten van hun ouders optimaal gebruik maken van hun keuzemogelijkheden, maar voelen zich er vaak door overweldigd. Ze willen best werken in de structuren en systemen van hun ouders, maar kijken heimelijk naar degene die zich ervan losmaakt (zelfstandige-cultuur, Bouw je eigen droom, Droomhuis in het buitenland, X-Factor, enzovoorts). Ze laten zich graag inspireren door generatie Y.

De snelheid blijft toenemen

De rekenkracht van computers neemt de komende twee jaar meer toe dan ooit tevoren. Technologische veranderingen gaan steeds sneller. De enorme dichtheid en de complexiteit van onze digitale wereld brengt risico’s met zich mee. Onze technologische infrastructuur wordt met elkaar verbonden en zal steeds ingewikkelder worden.

We zien vandaag al dat de steeds toenemende hoeveelheid informatie, gecombineerd met de snelheid van verandering, de arbeidsmarkt voor grote uitdagingen stelt. De juiste mensen selecteren is voor bepaalde posities al erg moeilijk geworden. Medewerkers ervaren steeds meer druk en we zien de cijfers van stress gerelateerd ziekteverzuim de laatste jaren alleen maar stijgen. Deze stijging dreigt exponentieel te worden.

Ik ben er meer dan ooit van overtuigd dat de oplossing ligt in een andere manier van werken. Een systeem waar medewerkers hun creativiteit en visie kunnen terugvinden, waar de technologie niet het werk overneemt, maar ondersteunend werkt.

De vierde revolutie werkt met mensen met een groot bewustzijn. Kijk maar naar de bankencrisis. Hoewel het zeker niet de enige oorzaak is, kan de impact hiervan op burn-out en depressie zeker niet genegeerd worden. Mensen hebben steeds meer het gevoel dat ze niets bijdragen, dat hun creativiteit beknot is. Dit brengt (te veel) stress met zich mee.

Het zal blijken in de nieuwe industriële revolutie welke bedrijven hiertegen bestand zijn. Duurzaam ondernemen is niet langer een kwestie van de onderneming alleen. Het gaat ook, en steeds meer, over duurzaam omgaan met onszelf, medewerkers en collega’s. Kijk vandaag naar bedrijven als Facebook, Google of Apple. In deze bedrijven heerst er een cultuur van zorgzaamheid, werkplezier en het gevoel samen achter een visie te staan. Dit is de reden dat ze betere resultaten boeken dan bedrijven waar ieder voor zijn eigen positie moet vechten.

[related_post themes="flat"]

Peter Willekens

Bedenker van de Productivity Boost Day en De Time Management Reis. Trainer en coach voor de KMO manager die meer uit zijn bedrijf en leven wil halen. Wil jij ook productiever werken met meer focus en tijd? Meer werken AAN in plaats van IN je bedrijf? Dan ben je aan het juiste adres.

>