De verloren kunst van concentratie: Afgeleid zijn in een digitale wereld

0  comments

We controleren onze telefoon om de 12 minuten, vaak als eerste, terwijl we nog in bed liggen. Deze altijd-aan-mode is schadelijk voor de geestelijke gezondheid op de lange termijn, en we moeten leren op de pauzeknop te drukken. Dit is De verloren kunst van Concentratie.

Onderbrekingen

We kunnen ons amper nog voorstellen hoe het was in de tijd voor ons persoonlijk en professioneel leven werd gedomineerd door het altijd beschikbaar zijn. Voor ons leven werd bepaald door smartphones en andere gadgets die ons elk moment van de dag toegankelijk maken en, nog belangrijker, ons afleiden en onderbreken. Deze constante versnippering van onze aandacht en onze concentratie is het nieuwe normaal geworden. We hebben dit ook heel snel en heel eenvoudig geïntegreerd in onze levens en ons werk. Er is echter ook een keerzijde. Steeds meer zie ik dat dit ons concentratievermogen steeds verder heeft uitholt. Daarom spreken we van de verloren kunst van concentratie. Een kunstvorm die ik graag terug breng.

De impact van onderbrekingen

We weten al langer dat veelvuldige onderbrekingen onze concentratie zwaar aantasten. In 2005 bleek uit een onderzoek van dr. Glenn Wilson van het London Institute of Psychiatry dat aanhoudende onderbrekingen en afleiding op het werk een diepgaand effect hadden.

Wie afgeleid is door e-mails en telefoontjes zag een daling van 10 punten in IQ, twee keer zoveel als in onderzoeken naar de impact van het roken van marihuana.

Meer dan de helft van de 1.100 deelnemers zei altijd direct of zo snel mogelijk te reageren op een bericht, terwijl 21% toegaf een vergadering te onderbreken om dit te doen. Constante onderbrekingen kunnen hetzelfde effect hebben als het verlies van een nachtrust.

De meeste schade werd volgens het onderzoek aangericht door het bijna volledige gebrek aan discipline bij het afhandelen van onderbrekingen. Dr. Wilson en zijn collega's vonden een dwang om op elk nieuw bericht te antwoorden, wat leidde tot constante richtingsveranderingen van je aandacht die onvermijdelijk de hersenen vermoeid en vertraagd.

Sinds dat onderzoek zijn er heel veel jaren voorbij gegaan. Terwijl het in 2005 nog zo goed als alleen over e-mail ging, gaat het vandaag over alle soorten van notificaties. En het lijkt me ook dat het aantal onderbrekingen is toegenomen. Dat kan ik afleiden uit cijfers over ons email gedrag. Dat is de afgelopen jaren alleen maar toegenomen. Email is dus nog lang niet van het toneel verdwenen en moet dit toneel vandaag de dag wel delen met heel veel nieuwe Social Media. En daar komen er ook steeds van bij. Steeds meer afleiding dus en steeds minder concentratie.

Discipline

Ontwikkel de discipline om je notificaties uit te zetten. Jij wil je tijd beheren en je wil dat niet laten doen door de onderbrekingen die je telefoon en Social Media naar je hoofd slingeren. Jij bent de baas van je tijd, niet je telefoon, tablet of wearables.

En daar is discipline voor nodig, heel veel en keiharde discipline. En zoals alles met bewustwording. Hou maar eens bij hoe vaak per dag jij naar je telefoon kijkt. Niet alleen om er een notificatie is toegekomen, ook omdat we zitten te wachten op berichten van onze platformen.

Een goede discipline is dus noodzakelijk om afleiding of onderbreking uit ons werkritme te verwijderen.

Je weet al langer dat nieuwe gewoontes aankweken een gedragswijziging is. Productiviteit is zo’n gedragswijziging waar je nooit genoeg aandacht aan kan besteden.

In het boek ‘Architect van je Tijd’ staan er in totaal meer dan 150 tips om je productieve gewoontes op te bouwen. Afleidingen voorkomen is in deze nieuwe gewoonte een zeer belangrijk onderdeel.

afbeelding van het boek Architect van je Tijd met het werkboek.

Altijd-aan?

Continuous partial attention - of CPA – is een uitdrukking die werd bedacht door de ex-Apple en Microsoft-consultant Linda Stone. Door ons altijd-aan, overal, altijd en overal gedrag, leven we in een constante staat van alertheid die de wereld afspeurt maar nooit echt onze volledige aandacht aan iets schenkt.

Op de korte termijn passen we ons goed aan deze eisen aan, maar op de lange termijn creëren de stresshormonen adrenaline en cortisol een fysiologische hyperalert toestand die altijd op zoek is naar stimuli. Die stimuli komen van je Social Media en voeden de verslaving door in te checken.

Ik vind het extreem belangrijk dat je uit die altijd-aan status komt en weer leert genieten van die bijzonder mooie ervaring van diepe concentratie. Dat gevoel dat tijd niet meer bestaat, van flow waarin alles beter en sneller gaat. Dat gevoel waarbij de wereld om je heen verdwenen lijkt te zijn en jij meer gedaan krijgt dan je zelf voor mogelijk had gehouden. Met de nodige discipline en ondersteuning is dat perfect haalbaar. Laten we samen de verloren kunst van concentratie omvormen naar De Kunst van Concentratie. Doe jij ook mee?

Laat hieronder weten welke vraag jij hebt over concentratie en afleidingen!


Tags

TijdArchitect


Misschien vind je dit ook leuk

Hoe je focus houden?
Stel je doelen voor 2022
{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>