juni 14

Ademhalingstechnieken voor gezondheid en minder stress

0  comments

Waarom ademhalingstechnieken?

Je ademhaling is van levensbelang, letterlijk. Het is een essentiƫle levensfunctie, als je niet ademt stik je. Je kan best wel even zonder water of eten, maar als je stop met ademen kom je snel in de problemen.

Hoewel ademen zo belangrijk is, gaan we er toch vaak onbewust mee om. Bewust ademhalen is voordelig voor je gezondheid en voor het verlagen van stress.

Je kan de technieken gebruiken om zo te ademen dat je minder stress, meer focus en meer controle hebt. Deze vorm van tot rust komen wordt ook wel eens meditatie genoemd.

Zuurstof is zo belangrijk voor je lichaam omdat het helend werkt. Beschadigde cellen kunnen maar herstellen met zuurstof, dit is dus belangrijk voor je gezondheid op lange termijn.

Je hersenen zijn ook cellen en hebben die zuurstof dus even hard nodig om goed te functioneren. Als er niet voldoende zuurstof voorradig is schakelen je hersenen terug op de basisfuncties.  Bij stress ga je oppervlakkig ademen, waardoor er minder zuurstof in je bloed komt. Dat is waarom je bij stress minder creatief kan zijn.

Dieper ademhalen zorgt voor meer zuurstof in je bloed. Hierdoor daalt de hoeveelheid stresshormoon Cortisol en maak je het pad vrij voor je creativiteit.

2 Eenvoudige ademhalingstechnieken

  1. De Body Scan
    Pas deze techniek bij voorkeur uit in een rustige omgeving. Deze techniek helpt je om tot rust te komen en stress te verminderen.
    1. Ga rustig zitten met beide voeten op de grond, of als dit kan ga je op de rug liggen. Leg je handen op je dijen.
    2. Adem diep in door je neus.
    3. Adem nu langzaam weer uit door je mond.
    4. Voel van top tot teen welke delen van je lichaam spanning ervaren.
    5. Laat deel per deel de spanning mee wegvoeren bij het uitademen en ontspan dat deel van je lichaam.
  2. Power Breathing
    Deze krachtige techniek helpt je om je beter te focussen, helder te voelen en hoofdpijn door stress te verminderen.
    1. Je zit rechtop of gaat staan
    2. Adem enkele malen diep in en weer uit
    3. Steek nu je armen omhoog bij het inademen
    4. Bij het uitademen trek je de armen krachtig naar beneden en maakt twee vuisten.
    5. Herhaal dit op hoog tempo 30 keer
    6. Sluit af met je armen in de lucht, adem diep in en houd je adem even vast, voel dan de tinteling in je lichaam.
    7. Adem rustig uit en ga weer over op je normale ademhaling

Ademhalingstechnieken in het dagelijkse leven

Vaak is je ademhaling onbewust. Door op je ademhaling te letten zal je merken dat je vaker oppervlakkig ademt dan je dacht. Door ademhalingstechnieken toe te passen verhoog je niet alleen het gehalte aan zuurstof in je lichaam, je verlaagt de stress en het is goed voor je gezondheid.

De gemeten ademhaling

Je kan ook stress ervaren wanneer je aan je bureau zit, of in een vergadering. Op deze momenten kan je de gemeten ademhaling toepassen. Je ademt in vier tellen in en ademt dan in 6 tellen weer uit. Je zal rustiger worden doordat je diep adem haalt en doordat je langer uitademt dan in.

Dit kan je ongemerkt toepassen en het effect is direct te voelen. Je kan hier nog een stap verder mee gaan. Adem in vier tellen in, houd je adem vier tellen vast en adem in zes tellen weer uit. Je kan ook de duur van het uitademen verlengen en bijvoorbeeld uitademen in acht tellen.

Je hebt vast tijden het lezen van deze technieken al wel eens geprobeerd wat het met je doet. Je weet nu dan ook bij welk van deze technieken jij het meest verandering hebt gevoelt. welk van deze technieken ga jij toepassen om je stress te verlagen? Laat het in de commentaren hieronder weten.


Tags

ademhalingstechnieken, meditatie, stress


You may also like

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Subscribe to our newsletter now!

>
accumsan commodo nunc venenatis ipsum felis