5 Eigenschappen van mensen met een uitzonderlijke wilskracht

0  comments

Wilskracht
Image courtesy of Boians Cho Joo Young / FreeDigitalPhotos.net

We spenderen gemiddeld drie tot vier uur per dag aan het weerstaan van verleiding. Wat is het dat mensen met een uitzonderlijke wilskracht anders doen?

Wilskracht is niet iets dat je hebt of niet hebt.

Ja, sommige mensen hebben meer zelfdiscipline dan anderen. Sommige mensen kunnen verleidingen beter weerstaan dan anderen. Dat is waarschijnlijk niet omdat ze geboren zijn met een speciale vaardigheid. Zij hebben wel een manier gevonden om hun wilskracht te bewaren tot het moment dat het echt belangrijk is.

Ze hebben geen uitzonderlijke wilskracht omdat ze er meer van hebben, maar omdat ze geleerd hebben hoe het optimaal te gebruiken.

Hier is hoe ook jij dat kan:

  1. Schakel keuzes zoveel mogelijk uit.
    We hebben allemaal een beperkte voorraad aan mentale energie die we kunnen gebruiken voor zelfcontrole.
    Hoe meer keuzes we maken gedurende de dag, hoe moeilijker elke beslissing is voor ons brein en hoe sneller we op zoek gaan naar snelle oplossingen. Dat kan je het: “Ach, foert”-syndroom noemen. Dan worden we impulsief en nemen risico’s. Dat is het moment dat we beslissingen nemen waarvan we weten dat ze niet goed zijn, maar het lijkt wel alsof je niet anders kan. We kunnen er op dat moment ook niet aan doen. We hebben niet meer genoeg mentale energie, en die hebben we nodig om verstandige keuzes te maken.
    Stel dat je meer water wil gaan drinken en minder frisdrank. Dat is eenvoudig. Zorg dat er altijd een fles water op je bureau staat. Dan moet je niet naar de koelkast lopen en hoef je ook geen keuze te maken.
    Of stel dat je de verleiding om constant je email te controleren niet kan weerstaan. Zet de notificaties van je email uit. Of zet je email volledig uit en doe deze maar een keer per uur weer open. Of haal het e-mailprogramma van je pc en zet het op de laptop in een andere kamer. Maak het moeilijk om je mail te controleren, dan ben je minder geneigd om dat te doen.
    Keuzes zijn nefast voor je wilskracht, net als gemak en comfort. Denk aan beslissingen waar je wilskracht voor nodig hebt, neem dan de keuzes weg …
  2. Maak vanavond keuzes voor morgen.
    Het is ook eenvoudiger om verstandige keuzes te maken als de beslissing voor de hand ligt. Kies dus een eenvoudige beslissing die je wilskracht morgen zal uitputten, en neem de beslissing vanavond nog. Kies welke kleren je zal aandoen, wat je ontbijt zal zijn, beslis wat je wil voor je lunch en bereid dit al voor.
    Neem vanavond al zoveel mogelijk beslissingen, zo spaar je mentale energie om morgen betere beslissingen te nemen. Beslis gelijk ook welke taak morgen je eerste zal zijn.
  3. Doe het moeilijkste dat je moet doen als eerste.
    ’s Morgens is je mentale energie het grootst. In een test is gebleken dat rechters in de ochtend gunstiger uitspraken deden dan net voor de lunch. Ook zouden rechters moeten beslissen volgens de wet, ook zij krijgen te maken met mentale vermoeidheid. Het beste moment om belangrijke beslissingen te nemen is vroeg in de ochtend. Het beste moment om belangrijke dingen te doen is vroeg op de dag. Beslis wat je belangrijkste taken zijn en pak ze als eerste aan.
    Nu denk je waarschijnlijk, en wat met de rest van de dag?
  4. Tank regelmatig bij.
    Hoewel de bestudeerde rechters sterk gestart waren, de grafiek van hun beslissingen was net een achtbaan: het ging op en neer. Waarom? Ze namen pauzes, en ze aten. Net na de lunch namen ze weer meer gunstige beslissingen. Dit was ook zo na de pauzes in de voor- en namiddag.
    Het is gebleken dat glucose een belangrijke rol speelt in onze wilskracht. Eet dus gezonde maaltijden en snacks. Je zal je niet alleen beter voelen, je zal ook betere beslissingen nemen en meer wilskracht hebben om die beslissingen te nemen.
  5. Zet geheugensteuntjes op voor lange-termijn doelen.
    Je wil het bedrijf uitbreiden, maar als je mentaal moe bent, is het eenvoudig te rationaliseren niet je best te doen. Je wil gewicht verliezen, maar als je mentaal moe bent is het eenvoudiger om pas morgen te beginnen. Je wil beter contact met je werknemers, maar je bent mentaal moe, het is eenvoudiger om aan die offerte te werken.
    Mentale vermoeidheid zorgt ervoor dat je de makkelijkste weg neemt, ook al is dat de verkeerde weg.Zet dus concrete geheugensteuntjes op die er voor zorgen dat je weg blijft van impulsieve beslissingen. Zo zijn er die een kopie van een bankbiljet aan hun scherm hangen als constante herinnering aan een verplichting. Iemand anders heeft een foto van 20 kilo geleden aan de koelkast hangen, als herinnering dat hij die persoon nooit meer wil zijn. Een ander vult zijn bureau met familiefoto’s, niet alleen omdat hij hier graag naar kijkt, ook als herinnering aan de mensen voor wie hij uiteindelijk gaat werken.Denk aan de momenten waarop je het meest geneigd bent om toe te geven aan je impulsiviteit en je steeds verder afdwaalt van je lange-termijn doelen. Zet dan concrete geheugensteuntjes op voor deze doelen zodat ze je impulsiviteit onderbreken en je op het goede pad houden.Beter nog is om je omgeving zo in te richten dat je impulsiviteit onderdrukt, zo wordt je wilskracht niet op de proef gesteld.Als de verleiding van de sociale media te groot is, en je elke paar minuten wil gaan kijken naar nieuwe updates, zet deze media dan uit en laat ze een paar uur uit staan. Zo hoef je niet aan de verleiding te weerstaan.

Vraag: Wat is de verleiding waar jij het meest moeite mee hebt? Hoe ga je er na het lezen van dit artikel iets aan –proberen- te doen? 

[related_post themes="flat"]

Tags

Outlook, Taken, wilskracht


Misschien vind je dit ook leuk

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>
sem, dolor venenatis, elit. felis lectus Donec ipsum Sed