Multitasking en marihuana

0  comments

Wie is productiever? Multitaskers of wiet rokers?

Multitasking
Sommigen denken dat als je goed bent in multitasking, dat je dan ook veel meer gedaan krijgt. Het geeft immers de indruk dat je meer doet in minder tijd.
Als jij er ook zo over denkt, dan ben je fout. In tegenstelling tot wat veel mensen geloven is multitasking een te duchten vijand van je productiviteit.

Multitasking werkt niet!

In 2005 deed Dr. Glenn Wilson een onderzoek naar de daling in IQ-punten bij het afleggen van een test met multitasking. Het aantal punten dat het IQ daalt bij multitasking zou lager zijn dan wat uit andere testen is gebleken waar personen onder invloed van marihuana getest werden.

Erger nog, hoe meer taken je uitvoert, hoe slechter je er in bent. Dacht je net nog dat je goed was in multitasking, dat is dus niet zo.

Dat wil dus zeggen dat als je zou proberen werken onder invloed van marihuana (wat ik absoluut niet aanraad), en je doet één taak per keer. Dan ben je productiever dan wanneer je meerdere taken uitvoert zonder onder invloed te zijn. Zo erg is het gesteld met multitasking.

Waarom geloven zoveel mensen er dan in?

Op het eerste zicht lijkt multitasking een schitterende idee.

Je bent bijvoorbeeld bezig met het uitschrijven van offertes. Je telefoon staat nog aan voor het geval  een klant belt. In dat geval stop je gewoon met schrijven, neemt de telefoon op en na het gesprek ga je weer verder met schrijven. Dat klinkt zeer aannemelijk.

De waarheid is echter dat er tijd overgaat voor je weer op het zelfde niveau werkt dan waar je was gebleven voor de onderbreking. Een onderbreking is dus niet mooi afgelijnd, je hebt weer even tijd nodig om je mentaal af te stemmen op je taak en hetzelfde niveau van concentratie te halen.

Op een volledige werkdag resulteert dit in een zeer groot tijdverlies. Die momenten die je nodig hebt om weer in de juiste mindset te komen tellen snel op.

Hoe multitasking voorkomen?

Het antwoord hierop klinkt zeer eenvoudig, maar is het niet. Het komt er op neer dat je alle afleidingen moet vermijden.

  1. Leg een ToDo Today lijst aan en houd deze dagelijks bij. Of werk met iets gelijkaardig als je geen ToDo lijst hebt. Hoe je dat doet kan je lezen in het artikel “Klein starten met Getting Things Done
  2. Start met op te sommen wat je nog hebt om deze taak af te werken.
    Bij het schrijven heb je niet veel meer nodig dan pen en papier
  3. Som eens alles op wat een onderbreking kan zijn voor je: Facebook, Twitter, Mail, Skype, Iemand die plots langskomt aan je bureau, het verkeer buiten.
    Als je ze kent, zorg dan dat ze je niet meer kunnen storen! Zet je browser uit, zet je telefoon op stil, doe de deur toe, sluit het raam nadat je de tv hebt buiten gegooid. Die laatste is immers een grote stoorzender en wees eerlijk met jezelf, wat leer je er van?
  4. Doe het! En als je klaar bent kies je de volgende taak en ga je terug naar punt 2.

Veel mensen denken nu waarschijnlijk dat je vandaag de dag wel aan multitasking moet doen om bij te blijven.  Ik ben echter van mening dat efficiëntie veel belangrijker is in deze tijden van toegenomen informatie stromen en almaar groeiende takenlijsten.

Vaak is multitasking ook gewoon onbewust. Besteed je volle aandacht aan de taak waar je op dit moment aan werkt. Je zal merken dat je steeds meer bewust zal worden als je de neiging hebt om over te schaken naar een andere taak. Zodra jij je er bewust van bent kan je starten met het aanleren van een nieuwe gewoonte.

Ben jij fan van multitasking en vind je dat je het moet verdedigen? Of is multitasking iets dat jij zoveel mogelijk wil vermijden?
Laat het weten in de reacties onder dit bericht.

[related_post themes="flat"]

Tags

marihuana, Multitasking


Misschien vind je dit ook leuk

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>
ut nec tristique eleifend in amet,