6 tips om je belastingaangifte op tijd in te dienen

0  comments

Er staan stevige boetes op het laattijdig indienen van je aangifte. Deze werden in 2016 serieus verhoogd.

Je aangifte te laat indienen? Dat is een zware vorm van uitstelgedrag. Eentje die kan leiden tot onnodig veel wrijving, stress en zelfs een geldboete.

Zelfs het indienen in de laatste dagen is een stresserende activiteit. Wil jij dan niet liever die aangifte in alle rust voorbereiden en indienen? Laat het stressen maar aan anderen.

Wees voorbereid op de indieningsdatum

Je kan ruim een maand voor de indieningsdatum al klaar zijn met je belastingaangifte. Dat maakt het allemaal een stuk eenvoudiger en brengt vooral minder stress met zich mee. Dit is vooral zo als je er op het laatste moment nog achter komt dat je nog een afschrift moet hebben van de bank, of je werkgever.

Moet jij je haasten om je belastingaangifte op tijd klaar te krijgen?

Het beste moment om je volgende aangifte voor te bereiden, is vlak na het indienen van je huidige aangifte.

6 tips om je te organiseren voor de aangifte van volgend jaar

  1. Leg een map aan – Leg nu al een map aan met de papieren voor je aangifte volgend jaar. Terwijl je met de aangifte van dit jaar bezig bent raak je die van dit jaar al kwijt. Vind jij alle bonnetjes van nu volgend jaar nog terug?
  2. Bewaar documenten op 1 plaats – Het is maar zinvol om nu al documenten bij te houden als je ze bij je volgende aangifte ook weer kan vinden. Bewaar dus alle nodige documenten op 1 plaats.
  3. Scan documenten – Papieren gaan verloren, zelfs als je een map hebt aangelegd. De opdruk van bonnetjes kan onleesbaar worden. Scan documenten in en maak ook digitaal een folder waar je alles voor je aangifte laat samenkomen. Zorg ook dat je van deze folder een back-up maakt!
  4. Bewaar bonnetjes – Willekeurige bonnetjes zijn het moeilijkst te bewaren. Soms lijken ze wel in rook op te gaan, nog voor je de winkel buiten bent.  Zorg zo snel mogelijk dat je ze kan bewaren. Van papieren bonnen kan je een foto maken en deze bewaren in Evernote. Wat je via email krijgt kan je als PDF opslaan in je map (zie punt 2), of je kan de mail doorsturen naar je Evernote account.
  5. Maak een back-up – Net als papieren documenten, kunnen ook elektronische documenten verloren raken. Zorg er voor dat een defect in je laptop, harde schijf, of een ander technisch mankement je documenten niet vernielt. Maak een back-up van je documenten op een extra schijf of in de cloud. Als je een NAS hebt kan de back-up automatisch lopen.
  6. Stel je vragen vandaag – Heb jij nog vragen voor de boekhouder in verband met je aangifte van volgend jaar? Stel je vragen nu, de weken voor de deadline zijn deze mensen druk bezet. Bereid je vragen dus voor en stel ze op een moment dat je de boekhouder ook effectief aan de lijn krijgt als je belt.

Start nu met je belastingaangifte van volgend jaar

Mag de voorbereiding op je belastingaangifte van volgend jaar iets vlotter verlopen?  Start dan vandaag al met het voorbereiden ervan. Begin nu al met het bewaren en scannen van documenten, bonnetjes en andere bewijzen.

Volgend jaar zal je blij zijn dat je dit hebt gedaan. Het zal je aardig wat tijd sparen.

Wanneer dien jij normaal je belastingaangifte in? Ruim op tijd, net op tijd, of net te laat? Deel het in de comments hieronder.


Tags

aangifte, Belastingen, Organiseren


Misschien vind je dit ook leuk

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>
Cookie's op peter-willekens.be

Deze website heeft haar privacybeleid bijgewerkt in overeenstemming met wijzigingen in de gegevensbeschermingswetgeving van de Europese Unie, voor alle leden wereldwijd. We hebben ook ons privacybeleid bijgewerkt om u meer informatie te geven over uw rechten en verantwoordelijkheden met betrekking tot uw privacy en persoonlijke informatie. Lees dit om de updates te bekijken over welke cookies we gebruiken en welke informatie we verzamelen op onze site. Door deze site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met ons bijgewerkte privacybeleid.