10 redenen om het organiseren uit te stellen

0  comments

Het is niet altijd eenvoudig om te starten met organiseren. We hebben heel veel redenen om het niet te doen of om het uit te stellen. Hier zijn er alvast 10 die je niet meer kan gebruiken na het lezen van dit artikel.

  1. Ik weet niet waar ik moet beginnen!uitstellen
    Hier kan je twee kanten op gaan. Je start met de ruimte die je het meest stoort, of je start met iets klein en eenvoudig.
    In het eerste geval is het probleem groot genoeg om er aan te willen beginnen. In het tweede geval is het niet eens zoveel werk. De reden om het uit te stellen is daarmee ook verdwenen.
  2. Ik kan het niet vol houden, ik ben niet meer zo georganiseerd als ik in het verleden was.
    Er zijn vaak gebeurtenissen die voor meer spullen en rommel zorgen. Dat is een normale frustratie die bij mensen voorkomt, zo vaak zelfs dat het een naam heeft: situationele desorganisatie. Ga voor jezelf na welke gebeurtenis, situatie of verandering er voor gezorgd heeft dat je niet meer zo georganiseerd bent. Als je dat eenmaal weet zal het waarschijnlijk ook duidelijk worden waarom het moeilijk was om georganiseerd te blijven. De volgende stap is er iets aan doen en een realistisch doel te stellen om weer georganiseerd te geraken.
  3. Ik weet nooit waar ik dingen moet leggen tijdens het opruimen.
    Als je geen ruimte hebt om je dingen te leggen die je gaat sorteren maakt het alleen maar moeilijker om er aan te beginnen. Maak een lege ruimte waar je de dingen kan leggen om te sorteren. In de keuken stop je bijvoorbeeld alles wat op tafel ligt of op het aanrecht, in een grote wasmand. De tafel of aanrecht is nu vrij om spullen op te leggen tijdens het sorteren. In de slaapkamer kan je hetzelfde doen met het bed. Eenmaal dat opgemaakt is kan je er stapeltjes kleding op leggen.
  4. Ik moet eerst weten wat ik nodig heb om te beginnen opruimen.
    Nee hoor, dat is niet nodig. Zelfs Organizers weten aan het begin van een sessie niet altijd wat ze nodig gaan hebben. Het is tijdens het opruimen, bij het sorteren, op de juiste plaats leggen, verwijderen, weg geven dat het duidelijk zal worden wat er nodig is. Maak hier een lijst van tijden het organiseren en koop bewust die spullen die je nodig hebt. Zo koop je niets dat je niet nodig hebt. Het zijn niet die spullen die het organisatie probleem gaan oplossen. Daar is een systeem met oplossingen voor nodig.
  5. Ik begin er wel aan, maar dan wordt ik overweldigd.
    Om te voorkomen dat het overweldigend wordt is het belangrijk dat je kleine stappen neemt. Die niet meer dan je aankan of waar je tijd voor hebt. Schat voor je start in hoeveel tijd je hebt en wat realistisch is om binnen die tijd te doen. Heb je bijvoorbeeld maar een uurtje de tijd? Organiseer dan maar 1 lade met mappen in plaats van allemaal.
  6. Ik kan wel een systeem volgen, maar het is zo moeilijk om er zelf eentje op te zetten.
    Het opzetten van een systeem is waar een Professional Organizer voor kan zorgen. Dat is de specialisatie van een Organizer en de reden dat mensen bij ons terecht komen. Wij kennen de beschikbare systemen en kunnen ze aanpassen aan uw noden. Er komt heel wat meer creativiteit kijken bij organiseren dan je zou vermoeden.
  7. Organiseren is niet moeilijk, er tijd voor maken is dat wel.
    Alles wat je wil doen zal tijd vragen, met organiseren is dat echt niet anders. Gebrek aan tijd of geen tijd vrij kunnen maken komt vaak voor. Ik wil je hier niet beledigen, ik wil je echter wel tonen waar je vandaag staat. Tijd maak je voor wat je belangrijk genoeg vind. Als organiseren belangrijk genoeg is, of wordt zal je er ook tijd voor hebben.
  8. Ik koop dozen en rekken, maar het blijft onoverzichtelijk.
    Dat is normaal hoor. Dozen en rekken gaan er niet voor zorgen dat je georganiseerd bent. Dat doe je zelf door dagelijks te beslissen of je iets gaat bijhouden, weggeven, weggooien, recycleren, … De dozen en rekken helpen ons dat systeem in stand te houden, je moet er zelf tijd en werk in steken om georganiseerd te blijven.
  9. Mijn omgeving voelt nog altijd gedesorganiseerd aan, ook al ben ik zelf hyper-georganiseerd.
    Neem hier even wat gas terug en bekijk even wat of waar er nog organisatie nodig is en waarom. Soms stellen we doelen voorop die niet realistisch zijn. En is het niveau van organisatie dat er op dit moment is eigenlijk wel ‘ok’.
  10. Niemand volgt mijn organisatiesysteem.
    Als je een systeem wil doen slagen, dan betrek je mensen best bij het opzetten er van.  Het is belangrijk dat de mensen die met het systeem gaan werken het zich eigen kunnen maken om dit op lange termijn te kunnen volhouden.

Heb jij nog redenen waarom je niet aan organiseren toekomt? Deel ze hieronder en dan neem ik ze op in een volgend artikel.


Tags

starten, uitstellen


Misschien vind je dit ook leuk

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>
risus tristique mattis mi, sit lectus id